Symptomer på stress - som du ikke må ignorere

Se, de 5 mest almindelige symptomer på stress, som du bør holde øje med!

21. november 2016 af Julie-Elsebeth Crone Johansen

Lidt travlhed kan vi alle klare, men hvis den hurtige hverdag forvandler sig til decideret stress, så er den gal. Vi har samlet 5 tydelige symptomer på stress, som du bør kende og være opmærksom på.

Stress ændrer din personlighed

Hvis du har stress, så øger kroppen produktionen af adrenalin, og det vil gøre dig anspændt. Kortisol-niveauet stiger desuden også, og giver en generel ubehag og modvilje. Samlet kan det gøre dig irritabel, rastløs, samt gøre det svært for dig at huske og holde koncentrationen.

Stress ændrer din vægt

Hvis du er stresset, så øges lysten til både fedt, sukker og salt. Det vil kunne føre til en vægtforøgelse, hvor især maveregionen er udsat.

Stress giver hovedpine

Vedvarende hovedpine er et klassisk stresssymptom. Det kan både skyldes et forhøjet blodtryk, eller muskelspændinger i skuldre og nakke.

Stress giver dig maveproblemer

En længere periode med stress, kan give dig problemer med maven og fordøjelsen. Dine tarme kan vise deres irritation ved at trække sig sammen i kramper, eller du kan lide af decideret diaré.

Sådan spiser du dig fri for stress

Stress giver søvnproblemer

Stress kommer ofte til udtryk ved søvnproblemer. Du kan have eksempelvis have svært ved at falde i søvn, vågner i løbet af natten og kan derefter ikke falde i søvn igen, samt vågner op om morgenen og føler dig langt fra udhvilet.

De nævnte symptomer kan også være udtryk for andre sygdomme, så sørg for at konsulter din læge, hvis du oplever nogle af de ovenstående.

De ti mest almindelige søvnproblemer - og hvordan du løser dem

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...