Kvinde sidder ved sin computer og tager sig til hovedet. Hun har hovedpine.
© Colourbox

Dine kollegaers stress smitter

Her er 4 nemme tips, der gør dig immun over for kollegaernes stress!

29. april 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Ligesom med passiv rygning (secondhand smoke), så findes der secondhand stress, der ligesom tobaksrøg er skadelig for omgivelserne.

Det skriver Harvard Business Review og henviser bl.a. til et forsøg bragt i Psychoneuroendocrinology, som viste, at 26 pct. af forsøgspersonerne fik forhøjet deres kortisolniveau i blodet blot ved at iagttage en stresset person.

I vores moderne arbejdsliv er vi særlig eksponeret– ikke mindst gennem åbne kontorlandskaber. Artikelforfatterne i Harvard Business Review giver fire tips til at beskytte sig imod kollegaernes stress:

1. Vær positiv, når stressen rammer. Hav en positiv tilgang, så du kan støtte stressede personer omkring dig. Husk på, at stress i små mængder har en række positive egenskaber.

2. Smil til din stressede kollega. Reagér på din kollegas stressede kropssprog med et smil eller et opmuntrende nik. Tænk over din første replik i en samtale. Svar fx telefonen med: ”Jeg er glad for, at du ringer”.

3. Opbyg naturlig immunitet. Jo højere og mere stabilt selvværd du besidder, desto lavere risiko for at blive smittet med stress. Her er motion genialt, da din hjerne via endorfiner lagrer hver træning som en sejr.

4. Vacciner dig selv hjemmefra. Før du går på arbejde, så gør noget positivt for dig selv eller andre. Skriv fx en positiv og rosende mail til en bekendt eller dyrk 30 min. cardiotræning.

Kilde: Harvard Business Review

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...