Kvinde i træningstøj mediterer

Få styr på dit stress med en vejrtrækningsøvelse.

© iStock

Denne øvelse stopper stress

Du kan bremse stress effektivt ved at stjæle en simpel øvelse fra yogaens verden.

20. november 2016

Er der for alvor damp på kedlerne i dit liv lige nu, skal du måske gøre en ekstra indsats for ikke at bukke under for stress. Ved at hive en smule tid ud af kalenderen til en lille øvelse, er du heldigvis allerede langt, viser et studie. Det viser sig nemlig, at en simpel vejrtrækningsteknik, som stammer fra yoga, kan bremse stress effektivt.

I studiet blev testpersoner delt op i to grupper, hvor halvdelen først skulle bruge 10 minutter på at chante – dvs. messe et mantra – og derefter lave vejrtrækningsøvelsen i 10 minutter, mens den anden halvdel blot skulle sidde og læse. Hvert femte minut lavede forskerne spytprøver for at måle effekten af den lille pause i kroppen.

Efter de 20 minutter var der ikke nogen forskel at spore i læsegruppen, men i øvelsesgruppen var der til gengæld gevinst. Spytprøven viste nemlig, at en række biomarkører relateret til stress var blevet sænket markant af vejrtrækningsteknikken.

Find flere yogaøvelser mod stress


Føler du dig stresset, kan du altså med fordel prøve kræfter med øvelsen, som er super simpel. Sådan gør du:

• Sæt dig godt til rette med rank ryg og afslappede skuldre.

• Luk øjnene, og flyt fokus hen på dit åndedræt.

• Træk vejret ind, mens du tæller til to.

• Hold vejret, mens du tæller til otte.

• Ånd ud, mens du tæller til fire.

• Træk kun vejret gennem ét næsebor i hele øvelsen.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...