glad pige i træningstøj hører musik
© Colourbox

4 grunde til, at stress er godt for dig

Fra bedre forbrænding til stærkere hukommelse. Stress er godt for dig, så længe, der er tale om den milde slags.

26. maj 2016 af Aktiv Træning

Vi ved alle sammen, at langvarig stress er skidt. Det øger risikoen for hjerte-karsygdomme, depression og kan forværre kroniske lidelser som fx type 2-sukkersyge.

Men stress kan også være det rene mirakelmiddel for din krop, så længe det er den milde, kortvarige stress, som du fx oplever før en jobsamtale, en vigtig eksamen eller en præsentation. Her er fire områder, hvor stress hjælper dig.

1) Stress sætter gang i forbrændingen. Forskere fra Nottingham University har påvist, at når vi sættes under psykologisk pres, så kvitterer kroppen med at udskille stresshormonet kortisol, der aktiverer de såkaldt brune fedtceller.

Modsat de hvide fedtceller, som blot oplagrer overskydende energi, så sætter de brune fedtceller gang i glukoseforbrændingen.

Forsøget viste endda, at alene forventningen om at blive sat i en stresset situation (som fx en test), får kortisolniveauet til at stige.

2) Stress gør dig mere omgængelig. På Freiburg Universitet i Tyskland har forskere dokumenteret, at personer, der placeres i stressede situationer, som fx at skulle holde en tale eller tage en matematiktest, udviser langt mere positiv adfærd.

De forsøgspersoner, der blev udsat for mild stress var mere tilbøjelige til at stole på deres medmennesker, opføre sig pålideligt og dele ud af deres ressourcer.

3) Stress styrker din hukommelse. I stressede situationer af kort varighed frigiver kroppen som nævnt kortisol, og ifølge et forsøg fra New Mexico State University, så øger stresshormonet vores koncentrationsevne.

I et forsøg klarede de personer, der på forhånd var blevet udsat for en stressfremkaldende situation sig bedre i en hukommelsestest end de øvrige forsøgspersoner.

4) Stress giver dit immunforsvar et boost. Et rotteforsøg fra Stanford University har vist, at når ’kæmp eller flygt’-responsen bliver aktiveret, som følge af øget adrenalin i organismen, så bliver immunforsvaret rent faktisk stimuleret.

Som professoren bag forsøget, Firdaus Dhabhar har udtalt:

”Naturen gav os kæmp eller flygt-responsen for at hjælpe os, ikke for at slå os ihjel.”

Kilde: netdoctor.co.uk

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...