Kvinde sover sig til vægttab
© iStock

Sådan sover du dig til vægttab

Der er utallige grunde til at få en god nattesøvn. Vægttab er en af dem. Se selv her.

2. juli 2017 af Irene Brøndum

6 tips til at komme sovende til vægttab

En god nattesøvn er afgørende for din sundhed, præstationsevne og dit humør, og faktisk er timerne i drømmeland også vigtige for din vægt. Et minus på søvnkontoen giver nemlig let et plus på badevægten. Omvendt kan du også sove dig slankere. Vi giver dig den helt rette strategi.

3 tips: Forbered dig til en slankende nat

Træn udendørs

Kom ud i den friske luft i løbet af dagen, også når du motionerer. Når du får masser af dagslys, giver det nemlig en bedre nattesøvn, og det er i sig selv godt for vægten.

Gå efter skyr og hytteost

For at få godt med kasein i din før- sengetidssnack og dermed forbrænde flere kalorier om natten skal du gå efter især disse madvarer: skyr, hytteost, kvark, mælk og græsk yoghurt.

Drik mindre kaffe

Drop kaffen sent på dagen. Koffein virker opkvikkende og kan forstyrre din søvnkvalitet. Drik derfor sidste kop senest midt på eftermiddagen, da koffeinen bliver længe i blodet.

Vil du booste vægttabet yderligere? Så tjek disse tips og tricks. 

3 tips: Smelt fedtet væk under dynen

Flyt vækkeuret

A-mennesker er generelt slankere, og for at komme tidligt op kan du stille vækkeuret langt væk fra sengen. Så er du nødt til at komme ud af fjerene for at slå det fra.

Skru ned for temperaturen

Et køligt soveværelse får dig til at forbrænde mere fedt om natten, da kulde stimulerer de brune fedtceller. De har en høj energiomsætning, fordi de producerer varme, og det futter kalorier af.

Luk lyset helt ude

Sov i et helt mørkt soveværelse – eller med sovemaske. Forsøg viser nemlig, at mus, der udsættes for lys om natten, øger vægten i forhold til mus, der sover i mørke, selvom de spiser det samme.

Har du svært ved at falde i søvn? Dette råd får dig til at falde i søvn på under 60 sekunder.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...