Kvinde gaber. Har lukkede øjne.
© iStock

Sådan finder du ud af, om du får nok søvn

Det er ret almindeligt at være træt, når man går på arbejde, henter børn, laver mad osv. Men ikke konstant. Får du i virkeligheden nok søvn? Læs med her!

20. marts 2017 af Anja Bruneskjold

Det kan godt være, at randene under øjnene er tydeligere, end de plejer. Det kan også godt være, du konstant føler dig svag og har lyst til slik og andre søde sager. Men det er ikke normalt at føle sådan hele tiden. Hvis det er er tilfældet, er det højst sandsynligt fordi, du ikke sover nok.

Ifølge National Sleep Foundation skal en almindelige voksen i gennemsnit have mellem 7 og ni timers søvn hver nat - noget, de færreste lykkes med.

Manglende søvn kan bl.a. føre til diabetes, overvægt og depression - og særligt, hvis ikke du sørger for at følge dine sengetider meget nøje. Det gælder altså både, når du skal sove - men også når du skal op igen.

Typiske symptomer på, du sover alt for lidt:

1. Du er konstant sulten - mest snacksulten.

2. Du kan ikke koncentrere dig - OG du har det med mentalt at forlade samtaler.

3. Du har pludselig meget svært ved at tage beslutninger.

4. Din tidsfornemmelse ændrer sig, og alting tager pludseligt lidt længere tid.

5. Det er ikke ansvarligt for dig at køre bil.

6. Din finmotorik påvirkes negativt.

7. Du skal pludselig koncentrere dig, når du fx går op ad trapper. Og det kan næsten ikke lade sig gøre, hvis du er alt for træt - du orker det simpelthen ikke.

8. Dine følelser sidder udenpå tøjet. Både de positive og de negative. Og pludselig græder du over ting, du ikke plejer at græde over. Fx filmscener, der normalt ikke påvirker dig.

9. Du er ofte syg.

10. Dit syn påvirkes negativt - det skyldes, at musklen i øjet er træt.

11. Din hud er fyldt med sår og urenheder - den ser generelt usund ud.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...