Kvinde, der ikke kan falde i søvn, gemmer sit hoved under hovedpuden.

Svært ved at sove? Måske er din mobil den store synder. 

© iStock

Mobilen ødelægger din nattesøvn

Se, hvorfor mobilen i den grad ødelægger din nattesøvn og gør det svært for dig at falde i søvn!

29. marts 2017 af Inge Eriksen

Det er så hyggeligt at ligge i sengen og tjekke Facebook, Instagram og mails OG sende SMS'er til sine venner, inden du skal sove. Men det er en rigtig dårlig vane, som du hurtigst muligt bør vænne dig af med.

Din mobil, og for den sags skyld også din tablet og computer, skader nemlig din nattesøvn, har flere studier vist. Et af de seneste studier er fra University of California, der konkret har undersøgt sammenhængen mellem mobilbrug og nattesøvn.

Resultaterne viser, at jo mere tid, du bruger foran en skærm i den sidste time, inden du går i seng, eller når du ligger i sengen, jo længere tid ligger du efterfølgende vågen. Helt konkret målte forskerne, at for hvert ekstra minut, som forsøgspersonerne brugte med mobilen omkring sengetid, tog det dem halvandet minut ekstra at falde i søvn.

Desuden viste studiet, at for hvert ekstra minut, som deltagerne generelt brugte på deres mobil i sengen, faldt varigheden af deres søvn i gennemsnit med cirka fem minutter.

Læs også: Derfor kan du ikke gøre for, at du tjekker din mobil konstant.

Det blå lys er synderen

Problemet er det kraftige blå lys, som en elektronisk skærm udsender. Lyset signalerer nemlig til din krop og hjerne, at det er tid til at stå op. Dermed bremses produktionen af søvnhormonet melatonin, og du mærker ikke, at du rent faktisk er træt.

Søvnmangel svækker dit immunforsvar og kan øge din risiko for en lang række sygdomme, så du gør dit helbred en stor tjeneste ved IKKE at tage din mobil med ind i soveværelset - og generelt skære ned på din mobiltid inden sengetid.

Studiet er offentliggjort i tidsskriftet Plos One. 




Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...