Søvnbehov - kvinde ligger søvnløs i seng
Søvnbehov

Er du bekymret for at ligge søvnløs? Tjek her, hvor meget søvn du egentlig har brug for.

Hvor meget søvn skal man have?

Skal alle helst have 8 timers søvn hver nat? Eller kan jeg klare mig med 6 timer? Og hvordan er det med børn og teenagere - hvor længe har de brug for at sove? Få styr på det her.

23. september 2017

Vores søvnbehov er individuelt og svinger mellem ca. 6 og 9 timer for voksne – med et snit på 7,5 timer. Generelt falder vores søvnbehov med alderen. Tjek i skemaet her, hvor mange timers søvn, vi i gennemsnit har brug for hver nat. 

Så mange timers søvn skal vi have:

 

Alder

Søvnbehov

  Nyfødte Op til 18 timer  
  1-12 mdr. 14-18 timer  
  1-3 år 12-15 timer  
  3-5 år 11-13 timer  
  5-12 år 9-11 timer  
  Teenagere 9-10 timer  
  Voksne 7-8 timer  
  Ældre 6-7 timer  


Søvn-tabellen viser, hvor meget vi i snit har brug for at sove, for at få restitueret kroppen og renset ud i hjernen, så vi føler os friske og veludhvilede dagen efter. 

Men vores søvnbehov svinger fra person til person, så tallene for, hvor mange timers søvn vi har brug for, er vejledende. Og du skal ikke gå i panik, hvis du ikke får helt så mange timers søvn, som der står i skemaet.

TILBUD: Aktivitetsarmbåndet Active Life Tracker med søvnanalyse + 4 numre af I FORM for KUN 149 kr. + 49,50 kr. i porto. Spar over 900 kr.!

Hvor mange timer skal DU sove?

Generelt kan man sige, at du får søvn nok, hvis du ikke falder i søvn eller oplever træthed i løbet af dagen eller tidlig aften. Og du får ikke søvn nok, hvis du gør.

Dit søvnbehov kan også svinge, alt efter hvad du udsætter dig selv for i løbet af dagen, fx fysisk aktivitet eller mentalt udfordrende opgaver. Hvis du er syg, vil du typisk have brug for en del mere søvn. 

Men hvis du føler dig veludhvilet, selvom du kun sover 6 timer, får du formentlig søvn nok. Omvendt hvis du altid føler dig træt,selvom du sover mindst 8 timer hver nat: Så får du enten ikke søvn nok - eller også er din søvn for overfladisk. 

Træthed kan også være symptom på andre ting, så kontakt altid din læge, hvis du er i tvivl.

Test dit søvnbehov

Hvis du er så heldig, at du har mulighed for at sove uforstyrret mindst 5 dage i træk, kan du prøve at teste dit eget individuelle søvnbehov. Gør sådan:

1. Sørg for ikke at udsætte dig for noget, som du ved vil forstyrre din søvn (fx aftenkaffe, en masse alkohol eller larm udefra).

2. Gå i seng til nogenlunde normal tid.

3. Sov indtil du vågner af dig selv - altså ikke noget med at stille alarmen!

4. Notér hvor længe, du har sovet.

5. Gentag i ca. 5 dage - eller til du begynder at vågne på omtrent samme tidspunkt. 

Resultat: De første 2-3 dage vil du - hvis du er i søvnunderskud - formentlig sove længere, end du normalt har brug for. Men herefter vil din krop vågne af sig selv, når den har fået søvn nok. Dit søvnbehov er altså det antal timer, som du sover på testens sidste dage.

Vær opmærksom på, at testen kræver, at du ikke er inde i en periode med stress, bekymringer eller andet, som gør, at du ikke kan falde i søvn eller vågner meget i løbet af natten.

I FORM anbefaler:

Få styr på din søvn med Active Life Tracker

En god nattesøvn er afgørende for hele din sundhed. Men hvor godt sover du egentlig? Et aktivitets-armbånd kan give dig svaret!

Et aktivitetsarmbånd som denne Active Life Tracker kan bl.a. måle, hvor uroligt du sover og føre komplet dagbog over din søvn.

Selv om vi godt ved, at god nattesøvn betyder alverden for vores sundhed og energiniveau, er der mange af os, der ikke helt har styr på, om vi egentlig sover godt – og længe nok – om natten.

Får du nok søvn? Og er kvaliteten af din søvn ok? Med aktivitetsarmbåndet Active Life Tracker kan du få helt styr på din søvn.

Slå trackerens søvn-funktion til, når du lægger dig til at sove. Så registrerer den hele natten, hvor uroligt eller dybt du sover. Og den registrerer det hele - i modsætning til fx de søvn-apps, du kan få til din mobil, som kræver, at mobilen ligger lige under din hovedpude hele natten for, at de kan følge med i din søvn.

Når du vågner, slår du søvn-funktionen fra igen. Trackeren synkroniserer trådløst med app’en på din mobil, hvor du har et komplet overblik over din søvn.

Din søvn er letpåvirkelig. Du vil nok blive overrasket over at se, hvor meget en våd aften i byen går ud over din søvnkvalitet. Til gengæld kan du glæde dig til at se forandringen , hvis du følger alle I FORMs søvnråd.

Få aktivitetsarmbånd med søvnanalyse til rabat-pris

Lige nu kan du få aktivitetsarmbåndet, Active Life Tracker sammen med dit nye I FORM-abonnement. Ud over at måle din søvn har trackeren bl.a. også disse funktioner:

  • Skridttæller – der tæller alle skridt – hele dagen

  • Kalorietæller – regner løbende ud, hvor meget dine aktiviteter har forbrændt.

  • Intervaltræning – alarmer der styrer din intervaller, så du kan koncentrere dig om at træne – og ikke om at tælle minutter.

  • Ur – Alm. digitalur med flere smarte alarmfunktioner.

Active Life Tracker'en har en værdi af 800 kr. Men du kan få den til stærkt nedsat pris sammen med hele 4 numre af Danmarks bedste sundhedsmagasin, I FORM, for kun 149 kr. + 49,50 i porto og ekspedition. Du sparer over 900 kroner!

SE TILBUD: Active Life Tracker + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto.

VIDEO: Se din nye Active Life Tracker i funktion:

Active Life Tracker holder styr på både din aktivitet og din søvn. Synkroniser den nemt via bluetooth med den medfølgende mobil-app. Så har du hurtigt overblik og en komplet dagbog over din sundhed. Bestil Active Life Tracker med skridttæller her.


Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilken distance drømmer du om at løbe i år?


I FORM anbefaler