Søvnbehov - kvinde ligger søvnløs i seng
Søvnbehov

Er du bekymret for at ligge søvnløs? Tjek her, hvor meget søvn du egentlig har brug for.

Hvor meget søvn skal man have?

Skal alle helst have 8 timers søvn hver nat? Eller kan jeg klare mig med 6 timer? Og hvordan er det med børn og teenagere - hvor længe har de brug for at sove? Få styr på det her.

23. september 2017

Vores søvnbehov er individuelt og svinger mellem ca. 6 og 9 timer for voksne – med et snit på 7,5 timer. Generelt falder vores søvnbehov med alderen. Tjek i skemaet her, hvor mange timers søvn, vi i gennemsnit har brug for hver nat. 

Så mange timers søvn skal vi have:

 

Alder

Søvnbehov

  Nyfødte Op til 18 timer  
  1-12 mdr. 14-18 timer  
  1-3 år 12-15 timer  
  3-5 år 11-13 timer  
  5-12 år 9-11 timer  
  Teenagere 9-10 timer  
  Voksne 7-8 timer  
  Ældre 6-7 timer  


Søvn-tabellen viser, hvor meget vi i snit har brug for at sove, for at få restitueret kroppen og renset ud i hjernen, så vi føler os friske og veludhvilede dagen efter. 

Men vores søvnbehov svinger fra person til person, så tallene for, hvor mange timers søvn vi har brug for, er vejledende. Og du skal ikke gå i panik, hvis du ikke får helt så mange timers søvn, som der står i skemaet.

Hvor mange timer skal DU sove?

Generelt kan man sige, at du får søvn nok, hvis du ikke falder i søvn eller oplever træthed i løbet af dagen eller tidlig aften. Og du får ikke søvn nok, hvis du gør.

Dit søvnbehov kan også svinge, alt efter hvad du udsætter dig selv for i løbet af dagen, fx fysisk aktivitet eller mentalt udfordrende opgaver. Hvis du er syg, vil du typisk have brug for en del mere søvn. 

Men hvis du føler dig veludhvilet, selvom du kun sover 6 timer, får du formentlig søvn nok. Omvendt hvis du altid føler dig træt,selvom du sover mindst 8 timer hver nat: Så får du enten ikke søvn nok - eller også er din søvn for overfladisk. 

Træthed kan også være symptom på andre ting, så kontakt altid din læge, hvis du er i tvivl.

Test dit søvnbehov

Hvis du er så heldig, at du har mulighed for at sove uforstyrret mindst 5 dage i træk, kan du prøve at teste dit eget individuelle søvnbehov. Gør sådan:

1. Sørg for ikke at udsætte dig for noget, som du ved vil forstyrre din søvn (fx aftenkaffe, en masse alkohol eller larm udefra).

2. Gå i seng til nogenlunde normal tid.

3. Sov indtil du vågner af dig selv - altså ikke noget med at stille alarmen!

4. Notér hvor længe, du har sovet.

5. Gentag i ca. 5 dage - eller til du begynder at vågne på omtrent samme tidspunkt. 

Resultat: De første 2-3 dage vil du - hvis du er i søvnunderskud - formentlig sove længere, end du normalt har brug for. Men herefter vil din krop vågne af sig selv, når den har fået søvn nok. Dit søvnbehov er altså det antal timer, som du sover på testens sidste dage.

Vær opmærksom på, at testen kræver, at du ikke er inde i en periode med stress, bekymringer eller andet, som gør, at du ikke kan falde i søvn eller vågner meget i løbet af natten.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...