Kvinde ligger i seng med hånden over øjnene
© Colourbox

Derfor bliver du ved med at vågne om natten

Med disse 3 simple tips højner du i den grad chancerne for en god nats søvn.

5. oktober 2016 af Anja Bruneskjold

Det er helt normalt at vågne flere gange i løbet af en nat. Helt op til seks gange faktisk. Men det er ikke meningen, du skal være lysvågen - og samtidig ikke være i stand til at falde i søvn igen.

Find den rette temperatur

Du har med garanti hørt det før. Men sørger du så også for, at dit soveværelse er mellem ca. 15 og 20 grader? Hvis ikke, så bør du helt sikkert prøve det af. Det vil med sikkerhed gøre en kæmpe forskel for din søvn, at din krop ikke bliver overophedet i løbet af natten.

Undgå alkohol

Det kan godt være, du tror, at en halv flaske vin får dig til at sove godt. Men i virkeligheden kan du slet ikke sove igennem. I stedet for at falde i dyb søvn bruger kroppen nemlig en masse energi på at forbrænde alkoholen. Det er vigtigt, der går minimum to timer mellem, du har indtaget alkohol og skal sove.

Er du stresset?

Du ved det allerede. Men stress er altså virkelig ikke til at spøge med. Blandt de tusindvis af negative ting, der er forbundet med stress, er bl.a. problemer med at sove. Midt i en stresset hverdag med et krævende job, børn og alt muligt andet kan din krop nemlig have svært ved at falde ordentligt til ro. Det er altså ikke sikkert, du er i stand til at falde i dyb søvn. Og så er sandsynligheden for, at du vågner – og måske ikke kan finde ro i hovedet og falde i søvn igen – rigtig stor. Prøv evt. at lave denne vejrtrækningsøvelse, som kun tager ét minut. På den måde kan du måske lettere falde til ro og sove igennem.

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...