Kvinde med pude oven på sit hovedet kan ikke falde i søvn
© iStock

Den største fejl, du ofte begår, når du skal sove

Du kender med GARANTI den her situation!

18. oktober 2016 af Anja Bruneskjold

Du oplever sikkert sommetider, at du ikke kan falde i søvn. Måske er det endda noget, du oplever virkelig ofte.

For mange mennesker er søvnløshed et stort problem. En ting er, at du vender og drejer dig, tæller får, forbereder mental indkøbsliste til supermarkedet osv. Men en anden – og meget vigtig – ting er, at den manglende søvn også går ud over din generelle sundhed. Din krop bliver bl.a. stresset, du risikerer at tage på i vægt og humøret og din koncentration påvirkes negativt.

Folk, der lider af søvnløshed, er oftest klar over det, fordi de har været i kontakt med deres læge. Men de færreste af de, der har store problemer med at falde i søvn, er klar over, at deres lidelse måske er en smule mere alvorlig.

Prøver du for meget?

Et studie peger på, at op mod 15 % af de, der lider af søvnløshed, kan hægte en ekstra udfordring på lidelsen. Det drejer sig om psykofysiologisk søvnløshed, som er kendetegnet ved, at man virkelig gør en indsats for at falde i søvn. Men uden held – også selvom man er træt.

Den psykofysiologiske søvnløshed udspringer af ”almindelig” søvnløshed – problemer med enten at falde i søvn eller at blive i søvnen uden at vågne. Og jo mere, du prøver på at sove, jo mindre kan det lade sig gøre. Fejlen ligger altså i, at du prøver ALT for meget.

Kender du det? Hvis ikke det er et problem, lider du nok ikke af søvnløshed. Bekymringer, stress og angst kan nemlig også få dig til at ligge søvnløs om natten, uden du decideret lider af en særlig sygdom.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...