De 10 mest almindelige søvnproblemer

Søvnløshed og dårlig nattesøvn er hverdagskost for rigtigt mange danskere. Vi har listet de 10 mest almindelige årsager til søvnproblemer, samt hvordan du løser dem og finder vej til drømmeland.

21. juli 2016 af Signe Brogaard

Søvnproblem nr 1: Du frygter søvnløsheden

Er du først kommet ind i en stime med dårlig nattesøvn, kan du nemt komme til at spænde ben for nattesøvnen, fordi du frygter ikke at kunne falde i søvn. Træk vejret dybt og benyt dig af dette trick, så sover du på et minut.


Søvnproblem nr 2: Du grubler over dagens problemer om natten

Stress over arbejdet, knas i parforholdet eller problemer med økonomien er ikke ting, der sender dig trygt i drømmeland tværtimod. Se, hvordan du får styr på tankerne inden sengetid.


Søvnproblem nr 3: Du går i seng, før du er søvnig

Hvis du går seng, før du egentlig er sengeklar, risikerer du at vende og dreje dig så længe, at du får svært ved at lade søvnen indfinde sig. Kniber det med at komme ordenligt tid i seng, kan dette trick hjælpe dig med at blive søvnig nok til du skal til køjs.


Søvnproblem nr 4: Du bliver liggende i sengen, selvom du ikke kan sove

Stå op, hvis du ikke kan falde i søvn i stedet for at fokusere på din manglende søvn. Foretag dig noget kedeligt som at lægge tøj frem til dagen efter og prøv så at gå i seng igen efter lidt tid.

Søvnproblem nr 5: Du står op på forskellige tidspunker og sover i løbet af dagen

Hvis du vil sove ordentlig om natten, skal du passe din døgnrytme. Når du skifter sengetid og morgenvækning flere dage i træk, forvirrer du din krop, og det går ud over din søvn. Se, hvordan du med få ændringer i din hverdag kan sove godt hver nat og få en god rutine.


TILBUD: Aktivitetsarmbåndet Active Life Tracker med søvnanalyse + 4 numre af I FORM for KUN 149 kr. + 49,50 kr. i porto. Spar over 900 kr.!


Søvnproblem nr 6: Du dyrker motion for sent på aftenen.

For mange passer det bedre ind i hverdagen at lægge træningen, efter arbejdsdagen er slut og børnene er puttet, men du risikerer at ligge søvnløs, hvis du træner senere end 4 timer før sengetid. Du kan i stedet begynde at træne om morgenen, når først du får styr på dine søvnproblemer, bliver det ikke så svært at stå op. Find den rette morgentræning til dig.


Søvnproblem nr 7: Du drikker kaffe, te eller cola om aftenen

Det siger næsten sig selv, at hvis kaffe er med til at gøre dig frisk om morgenen, er det nok ikke det bedste at drikke før sengetid, men faktisk bør du også holde dig fra drikke som te og cola om aftenen, da de også indeholder koffein. Se hvor sent på dagen, du kan drikke din sidste kop kaffe.


Søvnproblem nr 8: Du går sulten i seng

Det er ikke nemt at falde i søvn, hvis din mave knurrer højlydt. Det gælder dog om at tænke sig om, inden du lister ud i køkkenet efter lidt natmad, da visse madvarer faktisk forværrer din søvnløshed. Se, hvad du skal spise for at sove godt


Søvnproblem nr 9: Du bruger alkohol som sovemedicin

Alkohol gør dig muligvis dejligt søvnig, men det er en stakket glæde. Alkoholen gør nemlig din nattesøvn mere overfladisk og forhindrer dig dermed i at restituere ordentligt, så lad rødvinen stå, hvis du gerne vil sove godt.

Læs hvilke 3 ting, der virker langt bedre end alkohol


Søvnproblem nr 10: Du bruger sovemedicin regelmæssigt

Ligesom med rødvinen kan det være fristende at ty til sovemedicinen, når det kniber med søvnen, men du behøver faktisk ikke gå i medicinskabet, hvis du gerne vil have en ordentlig nats søvn. Prøv i stedet disse 6 yogaøvelser, som får dig til at sove som en barn.


I FORM anbefaler:

Få styr på din søvn med Active Life Tracker

En god nattesøvn er afgørende for hele din sundhed. Men hvor godt sover du egentlig? Et aktivitets-armbånd kan give dig svaret!

Et aktivitetsarmbånd som denne Active Life Tracker kan bl.a. måle, hvor uroligt du sover og føre komplet dagbog over din søvn.

Selv om vi godt ved, at god nattesøvn betyder alverden for vores sundhed og energiniveau, er der mange af os, der ikke helt har styr på, om vi egentlig sover godt – og længe nok – om natten.

Får du nok søvn? Og er kvaliteten af din søvn ok? Med aktivitetsarmbåndet Active Life Tracker kan du få helt styr på din søvn.

Slå trackerens søvn-funktion til, når du lægger dig til at sove. Så registrerer den hele natten, hvor uroligt eller dybt du sover. Og den registrerer det hele - i modsætning til fx de søvn-apps, du kan få til din mobil, som kræver, at mobilen ligger lige under din hovedpude hele natten for, at de kan følge med i din søvn.

Når du vågner, slår du søvn-funktionen fra igen. Trackeren synkroniserer trådløst med app’en på din mobil, hvor du har et komplet overblik over din søvn.

Din søvn er letpåvirkelig. Du vil nok blive overrasket over at se, hvor meget en våd aften i byen går ud over din søvnkvalitet. Til gengæld kan du glæde dig til at se forandringen , hvis du følger alle I FORMs søvnråd.

Få aktivitetsarmbånd med søvnanalyse til rabat-pris

Lige nu kan du få aktivitetsarmbåndet, Active Life Tracker sammen med dit nye I FORM-abonnement. Ud over at måle din søvn har trackeren bl.a. også disse funktioner:

  • Skridttæller – der tæller alle skridt – hele dagen

  • Kalorietæller – regner løbende ud, hvor meget dine aktiviteter har forbrændt.

  • Intervaltræning – alarmer der styrer din intervaller, så du kan koncentrere dig om at træne – og ikke om at tælle minutter.

  • Ur – Alm. digitalur med flere smarte alarmfunktioner.

Active Life Tracker'en har en værdi af 800 kr. Men du kan få den til stærkt nedsat pris sammen med hele 4 numre af Danmarks bedste sundhedsmagasin, I FORM, for kun 149 kr. + 49,50 i porto og ekspedition. Du sparer over 900 kroner!

SE TILBUD: Active Life Tracker + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto.

VIDEO: Se din nye Active Life Tracker i funktion:

Active Life Tracker holder styr på både din aktivitet og din søvn. Synkroniser den nemt via bluetooth med den medfølgende mobil-app. Så har du hurtigt overblik og en komplet dagbog over din sundhed. Bestil Active Life Tracker med skridttæller her.


Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler