Træt kvinde
© iStock

5 overraskende grunde til, at du er træt hele tiden

Får du dine 8 timers søvn, men føler dig stadig træt? Det er der en god grund til – læs selv med her!

21. august 2017 af Rie Louise Kirkebjerg / Costume.dk

Læs med her, hvor vi har fundet fem grunde til, hvorfor du er træt hele tiden, og hvor vi også giver dig inspiration til, hvordan du kan opnå et højere energiniveau.

1. Du drikker for meget kaffe

Bare rolig – det er ikke fordi, du behøver at kvitte trylledrikken helt, selvom du faktisk nemt kan vågne op uden kaffe. Problemet ligger i, at hvis du drikker for meget kaffe, bliver din krop afhængig af det. Derfor kan du godt starte dagen med en kop morgenkaffe, men tak nej til kaffe om aftenen.

Sådan får du effekten af din kaffe til at vare i længere tid: En dråbe kokosolie i kaffen gør, at din krop optager koffeinen langsommere, og den giver dig derfor en vedvarende energiforbrænding i løbet af dagen.

Vil du også gerne have flere grøntsager ind i din hverdag? Så nemt det kan gøres!

2. Du slapper ikke nok af

Det er utrolig vigtigt at give sig selv plads og tid til at slappe af – hver eneste dag. Det behøver ikke være lang tid, men find et par minutter til at gøre det, der virker afstressende for dig. Det kan være alt lige fra at høre en god sang til at lave dine yndlings-yogaøvelser.

3. Du får ikke nok vand

Undersøgelser viser, at dehydrering kan medvirke til lavere fokus og energiniveau. Husk derfor at drikke nok vand – i løbet af hele dagen.

4. Du træner ikke nok

Selvom det sandsynligvis er det sidste, du orker efter en lang dag med hovedet begravet i bøgerne på studiet eller på arbejdet, påvirker træning din træthed positivt. Hvis du træner regelmæssigt, vil dit energiniveau stige, og gåture med din veninde tæller også som træning!

5. Du tænker ikke nok over din kost

Ubalancerede måltider påvirker, hvordan du sover. Hvis du har svært ved at falde i søvn, bør du tjekke op på, hvilke vitaminer du får gennem din kost og som tilskud – og finde ud af, hvilke vitaminer og mineraler du får for lidt af.

Derudover er det vigtigt, at du afbalancerer din kost, så du indtager både fedt, kulhydrater og proteiner. Undgå så vidt som muligt sukker, som du måske har tendens til at spise som eftermiddags- eller aftenssnack.

Grøntssagsgaranti i hverdagen

Det er let at glemme eller springe grøntsagerne over i en travl hverdag. Modsat mange af de mere usunde fødevarer, som vi indtager, så kræver både frugt og grøntsager nemlig lidt arbejde, hvis det skal være rigtig lækkert. Vil du gerne sikre, at du og din familie får nok af de fiberrige, sunde grøntsager og frugter? Så er en Cutter & Slicer måske en god idé.

Med Cutter & Slicer kan du hurtigt og nemt skære grøntsager og frugter ud i både flotte og mundrette stykker. Den kommer med et hav af forskellige blade, der passer til alle former for frugt og grønt. Efter brug kan du blot smide redskabet i opvaskemaskinen, så du slipper for besværlig rengøring.

Lige nu får du en Cutter & Slicer sammen med tre numre af I FORM for kun kr. 119,- + porto. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilken distance drømmer du om at løbe i år?


I FORM anbefaler