Kvinde i seng. Vågner for tidligt.
© iStock

4 morgenvaner, der får dig til at tage på

Du er måske slet ikke klar over, at disse ting, du gør om morgen, kan have en negativ påvirkning på din vægt. Men prøv at tjekke disse 4 morgenvaner, som de fleste af os begår!

1. marts 2017 af Anja Bruneskjold

Undrer du dig også over, hvorfor du ikke taber dig? Eller hvor de få ekstra kilo på sidebenene kommer fra? Måske er det dine morgenvaner, der står bag.

Det er det første, du gør om morgenen, som bestemmer resten af din dag. Så hvis du få tillagt dig nogle sunde og gode vaner, kan du godt regne med en kalender spækket med gode dage.

Du sover for meget

Vi har allesammen hørt, at for lidt søvn får os til at tage på. Men det samme gælder omvendt. Et studie viser, at din risiko for at få dig et højere BMI, sker hvis du sover, mere end 10 timer hver nat. Hold dig til mellem 7 og 9 timer.

Du gør dig klar i mørke

Studier viser, at folk, der gør sig klar i dagslys har et væsentlig lavere BMI end andre. Det drejer sig ikke om mere end 20 til 30 minutters dagslys, før det har en effekt på din vægt - og dit humør. Dit indre ur og din krop begynder nemlig at arbejde, når den indser, at det ikke længere er nat.

Du reder ikke din seng

Et studie viser, at 19 % af de, der reder deres seng hver morgen, får en væsentlig bedre søvn end andre. Hvorfor ikke prøve dette smarte trick?

Du dropper morgenmaden

Mange er slet ikke sultne om morgenen. Og det er ret normalt. Men studier viser, at morgenmaden er meget vigtigere, end du tror. Det viser sig nemlig, at folk, der spiser morgenmad med særligt masser af protein som fx æg, indtager væsentlig færre kalorier i løbet af dagen - OG de føler sig mindre sultne, så ikke de kommer til at overspise eller falde i kage-fælden.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...