Kvinde med vabel
© iStock

4 tips til at undgå vabler og gnavsår

Når du sveder, opstår der nemt vabler, fx på inderlårene eller under din sports-bh. Men der er heldigvis hjælp at hente her.

2. juli 2017 af Mette Bundgaard & Inge Eriksen

Så nemt undgår du vabler

Gnavende sko, sved, sollys, hårdt fysisk arbejde og lange træningspas... Der kan være mange årsager til, at du får en vabel. Heldigvis kan du med disse simple tricks nemt undgå de smerte- og væskefyldte blærer i huden.

1. Hold huden tør

Træn i svedtransporterende tøj, så din hud forbliver tør. Undgå bomuld. Træner du i center, så dup huden tør undervejs med et håndklæde.

2. Undgå hud mod hud

Vælg tøj, der dækker, så du undgår, at hud gnider mod hud, på fx dine inderlår.

3. Vælg stramt tøj

Løstsiddende tøj, der hopper og danser, når du træner, øger din risiko for gnavesår. Vælg stramt, men behageligt tøj, og undgå gerne sømme og vaskemærker.

4. Smør dig

Inden du løber eller cykler, så smør de udsatte steder med en parfumefri antiperspirantdeo, lidt vaseline eller et særligt antifriktionsprodukt.

I FORM klæder dig på til løbeturen

Lige nu kan du få en super praktisk og elegant løbejakke fra Active Fit sammen med I FORM.

Løbejakken er skræddersyet til at give dig de bedste forudsætninger for, at du kan yde dit bedste under træningen uafhængigt af vejr og vind.

Få den lækre løbejakke sammen med en masse inspiration, tips og sunde opskrifter fra I FORM. Du sparer over 700 kr!
>>Se det supergode tilbud lige her.<<

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...