Kvinde løber i skov
© iStock

Sådan kommer du tilbage på det sunde spor

Du gør det helt sikkert sværere, end det egentlig er.

8. januar 2017 af Anna Sjøstrøm

Der er vel nok ingen, der planlægger en ny uge med at være usund, men det sker ligesom bare. Det sker, når fyraften er ved at nærme sig, og man bare gerne vil hjem og smide stængerne på sofaen og bestille noget take away. Og den ene dag tager let den anden. Heldigvis skal der ikke mange justeringer til, før at man kommer ind i de gode og sunde rutiner. Vi guider dig her til, hvordan du kommer tilbage på sporet.

1. Sænk skuldrene

Alt for mange planer bliver aldrig til noget, fordi vi er for ambitiøse. Læg ud med en simpel og overskuelig plan. Så er der langt større chancer for, at de nye vaner kan blive permanente.

2. Gå ture

Gåture er ofte undervurderede, men de er virkelig gode for dit helbred. Kom op af sofaen og ud på en spadseretur. Det er godt for både krop og sind, for udover at det er godt for dine muskler og din generelle form, så giver gåture også frisk luft til hjernen og ofte et bedre humør.

3. Vær taknemmelig

I en tid, hvor de fleste af os konstant har ansigtet rettet mod en skærm, kan det være en virkelig god idé at kigge op og se de ting og mennesker omkring dig. Og sæt så pris på dem – din familie, venner, naboer og kollegaer.

4. Prioriter din søvn

Det er ikke raketvidenskab, at søvn er vigtigt for vores sundhed, men problemet er ofte, at vi ikke finder tid til det. Sørg for at sætte et mål om, hvordan dine sovevaner skal være den næste uge, og prøv at kravle i nattøjet en halv time inden, så du langsomt forbereder din krop til hvile.

Måske er du interesseret i...