Kvinde drikker vand af vandflaske.

Du kan mærke i halsen, om du bør drikke mere vand, viser forskning.

© iStock

Sådan finder du ud af, om du behøver mere vand

Hvor meget vand har du egentlig brug? Det handler nemlig IKKE bare om at drikke to liter vand om dagen.

25. oktober 2016 af Jeanette Linder

Drik cirka to liter vand om dagen. Sådan lyder rådet ofte, når det gælder om at undgå dehydrering, men måske er der en anden smart måde at ramme din væskebalance på: Mærk efter i halsen.

Rådet kommer fra forskere, som i en undersøgelse har testet, om der er forskel på oplevelsen af at drikke et glas vand alt efter, om du er dehydreret eller overhydreret. De lod to grupper testpersoner bedømme fornemmelsen af at drikke en slurk vand på en skala fra 1 til 10, hvor 10 var meget vanskeligt. Den ene gruppe havde netop drukket en masse vand, mens personerne i den anden var lettere dehydrerede.

Resultatet viste, at dem, der for nylig havde drukket meget, måtte gøre en langt større indsats for at synke vandet end de lettere dehydrerede. På skalaen var de helt oppe på 5 i modsætning til de tørstige testpersoner, som lå omkring 1.

Resultatet blev bakket op af hjernescanninger, som viser, at det at synke giver større aktivitet i bestemte områder af hjernen, når folk er overhydrerede. Er du i tvivl om, hvorvidt du mangler væske, kan du altså blot mærke efter i halsen, om det er let eller svært at synke en slurk.

Kilde: Monash University

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...