Sådan bliver du mere lykkelig

Giv hverken din partner, din chef, din nabo eller dine børn skylden, hvis du ikke er lykkelig. Ansvaret ligger nemlig hos dig selv. Læs her, hvordan du får mere lykke ind i dit liv.

13. juni 2016 af I FORM

90 procent af lykkefølelsen er dit eget ansvar. Det mener professor i positiv psykologi, Sonja Lyubomirsky fra University of California. Få hendes bedste råd til, hvordan du kan blive mere lykkelig.

1. Skriv en taknemlighedsliste

Skriv en liste over alt det, du har at være glad for. Husk også de ’små selvfølgeligheder’ som fx at du kan gå, du er rask, du kan høre, og du har tag over hovedet.

2. Forestil dig din bedst tænkelige fremtid

Skriv den ned i detaljer og tag jævnligt beskrivelsen frem, så du kan videreudvikle, finpudse og nyde den.

3. Dyrk optimismen

Træn dig selv i at se enhver tænkelig situation fra den mest positive side.

4. Undgå at sammenligne

Læg mærke til, hvor ofte du sammenligner dig med andre og dvæler ved, hvor slankere, smartere og smukkere de er. Drop det! Drej bevidst tankerne hen på positive sider ved dig selv og dvæl ved dem.

5. Vær venlig og hjælpsom

Når du gør gode gerninger for andre, føler du dig lykkelig.

6. Plej dine relationer

Investér mere tid og energi i at pleje, dyrke og nyde dine nære relationer.

7. Gå all in

Uanset om du tilbereder aftensmaden, leger med hunden eller hjælper med lektier – så gør det med hele dit hjerte og hundrede procents engagement.

8. Sæt dig meningsfyldte mål

Vælg mindst et og højst tre mål, som giver mening for dig og investér tid og kræfter i at følge de mål.


9. Lær at tilgive

At sige pyt, at give slip og at tilgive et menneske, der har såret dig, gør dig mere fri og glad og tillader dig at komme videre.

10. Vend blikket indad og prøv meditation

Bare det at være bevidst om, at der findes noget større end dig selv, kan give livet mere mening, dybde og lykke.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...