Kvinde i gul jakke griner

Bliv et gladere menneske med en stærk psyke. Læs her, hvordan.

© iStock

Sådan bliver du mentalt stærkere

Du kan opnå bedre humør, større succes og mindre stressrisiko ved at kopiere mentalt stærke personer. Her er 3 vaner, du skal gå efter.

4. maj 2017 af Jeanette Linder

Skal der ikke meget til at slå dig ud, er det ikke ensbetydende med, at du bare er skabt sådan. Ifølge en ekspert er der en række vaner, som kendetegner mentalt stærke personer, og som du kan arbejde på selv at blive bedre til. Her er tre af dem:

1. Lær at sige nej

Jo sværere du har ved at sige fra, jo større er din risiko for at blive stresset, udbrændt og deprimeret. Derfor må du øve dig at kopiere de mentalt stærke, som ikke kommer med vævende svar a la ”jeg skal lige se, om jeg kan”, men i stedet svare med et stort rungende NEJ. Tænk på, at når du siger nej til nye forpligtelser, frigiver du samtidig tid og energi til de forpligtelser, du allerede har - og du kan dermed bedre opfylde dem.          

2. Omfavn forandringer

Mentalt stærke personer er generelt gode til at være fleksible og konstant tilpasse sig nye situationer. Det kan være enormt hæmmende for dig, hvis du frygter forandringer. Så mød dem i stedet med et åbent sind, og se dem som en mulighed – ikke en forhindring.

3. Kom videre!

Du får intet ud af at hænge dig i fortidens fejl, og mentalt stærke personer er netop gode til at fokusere på de ting, de rent faktisk kan ændre på. Når du vælger at fokusere på problemer, forlænger det bare de negative følelser, som er forbundet med dem. Hvis du i stedet tænker på det, du kan gøre for at forbedre en situation, giver det dig en positiv følelse af kontrol og effektivitet. Du skal selvfølgelig lære af dine fejl, men ikke blive ved at minde dig selv om dem.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...