11 tips til lykken du let kan stjæle

Vi har alle forskellige mål og værdier, men en ting er universel: Du bestemmer faktisk selv, om du vil være lykkelig...

1. juni 2016 af Irene Brøndum

1. Smil

Lykkelige mennesker smiler, uanset hvor meget de har at smile ad. Med et smil på læberne gør du andre glade og det virker som en boomerang, der sender smil og glæde i den anden retning. Nemlig din retning.

 

2. Vær taknemmelig

Inden du falder i søvn, så tag dig tid til at lave en lille liste med de tre bedste ting. der er hændt dig i dag, i stedet for at ligge og gruble over alt det, der gik galt og alt det, du ikke nåede. Tanken om chefens ros, solens stråler og venindens mail, får dig til at falde i søvn med et smil på læben.

 

3. Giv den en skalle

Lykkelige mennesker hopper ikke over hvor gærdet er lavest. Tværtimod. De giver mere, end de bliver betalt for og strækker sig langt for at yde en god service, opfinde løsninger på problemer eller nye smarte produkter.

 

4. Spis sundt

Din hjerne elsker sunde fedtsyrer, probiotiske bakterier, kostfibre og antioxidanter, så tank op med naturlige madvarer som fede fisk, yoghurt, grøntsager og fuldkorn. Lad færdigretterne og fast-food stå.

Find inspiration i vores sunde opskrifter

5. Lev i nuet

Det er svært at være lykkelig, hvis du bruger hele dagen på at tænke på, hvad der skal ske i morgen og ugen efter – eller på, hvad der skete i går og sidste år. Meditation eller en rolig gåtur kan hjælpe dig med at blive bedre til at være tilstede i nuet og dermed komme en lille smule tættere på lykken.

3 meditationsøvelser til en travl hverdag

6. Bevæg dig

Motion er en af de mest effektive humørbomber der findes. Det dæmper stress og depression og sætter gang i produktionen af en lang række velværestoffer i hjernen. Ud over alle de kropskemiske virkninger, så bevirker træningen, at du får et mere positivt selvbillede.

Sådan dæmper du din stress med den rette træning 

7. Prioriter veninderne

Lykkelige mennesker ved, at man ikke kan være lykkelig ved udelukkende at have fokus på sig selv. Plej din omgangskreds, aflæg din mor et uventet besøg, løb en tur med veninden eller vask op med kæresten.

 

8. Se glasset som halvfyldt

Hver morgen, når du vågner så giv dig selv et minut til at komme i tanke om mindst tre ting ved dagen, der kommer, som du glæder dig til. Så er du tunet ind på, at det skal blive alletiders fede dag. Når vi fokuserer på problemer, ser vi problemer, men når vi fokuserer på de gode ting, er det dem, der kommer forrest på nethinden.

 

9. Vær legesyg

Leg er udviklende for hjernen og gør den bedre til at lære nye ting og se udfordringer fra et andet perspektiv. Man kan sagtens få en fest ud af et sjippetov, en hula hop ring eller en stop-dans, selvom man er voksen.

6 sjove øvelser med sjippetovet

10. Hjælp til selvhjælp

Husk at holde døren og lad moren med det skrigende barn på armen komme foran i køen. Når du hjælper andre, så hjælper du nemlig også dig selv. De der er meget hjælpsomme, bliver mindre påvirkede af stress og kommer generelt i godt humør, viser flere studier.

11. Gå i seng

Når du får nok søvn, så restituerer din hjerne optimalt og du bliver fyldt med overskud og mod på den kommende dag. Sluk for alle skærme i god tid inden sengetid, skift kaffen ud med kamillete, og skru ned for varmen og lyset, så er du godt på vej i drømmeland.
Sådan falder du i søvn på et minut

 

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...