Dine geniale pauseknapper

Er du nok en af de mange, der har vænnet dig til at eliminere alle små pauser i hverdagen for at nå lidt mere? Få gode afslapningsteknikker

8. marts 2011 af I FORM

Ved at flette nogle få, effektive afslapningsteknikker ind i din hverdag kan du undgå, at trætheden hober sig op.

Prøv MINDFULNESS (download lydfiler her)


Hjernekemi
Når muskler bruges aktivt, frigives endorfiner, dvs. kroppens egne morfinstoffer, som gør en i godt humør og afspændt. Det gælder fx ved motion, yoga, meditation og latter. Der er også hjernekemi involveret i fx aromaterapi.

Vejrtrækning
Nøglen til al afslapning er åndedrættet. Når vi slapper af, trækker vi vejret helt ned i maven, så alle kroppens celler får godt med ilt og roen sænker sig. Stress gør vejrtrækningen hurtig og overfladisk. Men vejrtrækningen kan påvirkes af viljens vej, og det faktum er kernen i mange afslapningsteknikker.

Flytning af mentalt fokus
Man flytter fokus fra det, der stresser én, til kroppens reaktioner. Til åndedrættet, til at fremmane fornemmelser af varme og tyngde i de enkelte kropsdele. Eller man fylder sindet med drømmebilleder om, at man når sine mål eller nyder livet på en Sydhavsø.

Muskler
Det er umuligt at slappe helt af, når musklerne er spændt. Mange spænder uden at være klar over det. Hvis man lærer at mærke forskel på spændte og afspændte muskler, kan man slå spændingen fra i musklerne en efter en og opnå en afslappet tilstand (systematisk muskelafspænding).

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler