Kvinder prøver tøj i omklædningsrum

Vi er mange, der ikke altid elsker vores krop, fx når vi står i et prøverum... Den gode nyhed er, at det kan læres!

© iStock

Sådan får du et sundt forhold til din krop

Er det alle skavankerne, som du først får øje på, når du ser dig i spejlet? Så er du ikke den eneste. Kropslede kommer i alle afskygninger og skal bekæmpes med kærlighed, så du (igen) kan sige: “Jeg elsker min krop.”

24. november 2017 af Karen Vedel

Slut fred med din krop 

Nøglen til at slutte fred med din krop ligger i at mærke, hvad den har brug for. Mærk efter, om den er sulten, træt eller i dansehumør. Vi skal væk fra at trimme og tæmme den, som om den er en ting, der bare skal rette ind.

Om det lykkes, har meget med selvværd at gøre. Når det er højt, kan du grine af din muffintop eller bryster, der flytter sydpå! Det handler om at have tillid til kroppen, som den er, og behandle den som en ven, du vil beskytte. Og at tysse på den kritiske stemme, næste gang du ser dig selv i spejlet.

Scenarie 1 - Du spejler dig i andre

Eksperten: Arbejd bevidst med dine tanker

Når du tager sammenligningsbrillerne på, gør du ikke alene dig selv til et objekt, men også dem, du kigger på. Det er med til at distancere dig fra din krop og gøre den til noget, du kan rakke ned på. Heldigvis kan du træne din evne til at tænke anderledes. Når tanken slår dig, at pilates-instruktørens lår er trænede, og dine egne er fede, så kan du bevidst opdage, at tanken er der. Sig til dig selv: “Hov, sammenlignende tanke, nu putter jeg dig lige ned i en kasse og sætter dig væk.” Tanken er ikke velkommen hos dig.

Prøv at tage den kærlige og rolige stemme på, når du minder dig selv om, at sammenligninger er usunde for dig. Lav en fokusøvelse i situationen. Flyt din opmærksomhed fra instruktørens veltrimmede krop, til hvad du kan lide ved hende som menneske, og hvad du kan lide ved dig selv. Måske har hun en god energi, der smitter af på hele holdet, mens du selv er stolt af din evne til at være en nærværende ven.

Tænk over, hvad der ligger bag ved din trang til at sammenligne. Måske har dine forældre fremelsket en bestemt væremåde hos dig som den dygtige pige eller den seje, veltrænede tøs. På den måde tror din underbevidsthed, at du skal opføre dig eller se ud på en bestemt måde for at få kærlighed.

Scenarie 2 - Du kan kun se fejl i spejlet

Eksperten: Kig efter dine fordele 

Det er din selvdestruktive side, der bliver næret, når du piller dig selv ned foran spejlet. Du fortæller indirekte dig selv, at du er forkert. Kritisk undgår du nok ikke helt at være, men det skal gå hånd i hånd med, at du også lægger mærke til de ting, som du er glad for ved din krop. Det kan godt være, at du ikke har ben til et mannequinjob, men til gengæld har du måske de smukkeste øjne eller det flotteste hår.

Du kan styrke dit selvværd med denne øvelse. Sæt et billede af dig selv som barn op på spejlet. Det barn har brug for at vide, at hun er god nok, som hun er. Forestil dig, at barnet er ked af det og græder. Når du tænker destruktive tanker om dig selv, svarer det til at råbe, at den lille pige skal holde kæft! Hvis du ikke vil tale til et barn på den måde, skal du heller ikke tale til dig selv sådan. Tag i stedet hånd om følelserne og tristheden, der ligger bag.

Når du betragter dig selv i spejlet, ser du dig selv udefra. Med en simpel øvelse kan du komme tilbage i kroppen. Når du er i bad, kan du rette bruseren mod din mave og mærke, hvordan den føles. Er det rart? Gå videre til alle dele af kroppen. Når du bagefter ser dig selv i spejlet, er sandsynligheden meget større for, at du også får øje på de dele af kroppen, som du holder ekstra af.

Sådan styrker du dit selvværd i tre velkendte scenarier. 

Scenarie 3 - Du gemmer din krop væk

Eksperten: Byg langsomt selvværdet op

Trangen til at gemme sig væk hænger sammen med din oplevede berettigelse til at være her. Forsvinder du væk i stort tøj, gemmer du med andre ord også dig selv som menneske. Det er uproblematisk at have den slags øv-dage indimellem, men er de blevet til et mønster, så kan dit selvværd være ved at smuldre. Hvis du er bekymret for, om du er på vej i en usund retning, bør du tale med en fortrolig.

Selvværd kan bygges op igen. Du kan øve dig i at vise din krop, men vær tålmodig. Start i trygge rammer. Er du hjemme hos en god veninde, kan du tage din sweater af i bare ti minutter. Ret dig op, og skyd brystet frem. Det er en måde at sige: “Jeg har ret til at være her."

Er du inde i en hård periode, kan du bevidst opsøge selvkærlige strategier. Det vil sige at lave ting, som plejer at gøre dig glad, fx at meditere, gå en tur eller massere dig selv fra top til tå. Ideen er at lette presset for at præstere, indtil overskuddet kommer tilbage igen. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...