Kvinde sidder på toilettet
© iStock

Tisser du i bukserne?

Mere end halvdelen af kvinder oplever problemer med at småtisse i bukserne, men det behøver du faktisk ikke leve med. Se hvad du skal gøre for at komme problemet til livs, det er faktisk meget simpelt.

22. februar 2017 af Anja Bruneskjold

Er du én af de mange kvinder, som døjer med disse problemer, når du skal tisse?

Undersøgelser viser nemlig, at det er ret almindeligt både at rende rundt og smådryppe i trusserne, konstant at skulle på toilettet, at have en brændende fornemmelse, når man tisser og derudover også lide af en urinvejsinfektion. De fleste tænker ikke over det, men det kan faktisk klares med et besøg hos din praktiserende læge, som lynhurtigt kan hjælpe dig af med dit problem. Grib knoglen med det samme!

Faktisk viser en undersøgelse, at op med 63 % af de adspurgte mellem 19 og 30 år har problemer med smådrypperiet i trusserne. Og det viser sig ydermere, at det ikke holder op, bare fordi man passerer de 30 år.

Problemet opstår som et symptom på stress eller ved pres på blæren. Det kan fx være, når man griner, nyser eller dyrker motion. Sidstnævnte er desværre meget normalt, når du er omkring de 50 år gammel.

Heldigvis kan du gøre noget ved problemet ved at styrke din bækkenbund. Og det gør du ved at spænde og holde så længe, du kan. Og så gentage. Det er en god idé at gøre det så ofte som overhovedet muligt. Prøv fx med tre minutter af gangen, hvor du træner din bækkenbund. Det kan være, når du alligevel sidder på toilettet, men det kan faktisk også være, mens du sidder ved skrivebordet på dit arbejde. Ingen af dine kollegaer vil opdage, at du træner din bækkenbund.

Du skal fortsætte med øvelserne - men til gengæld vil du opleve, at dine problemer langsomt vil forsvinde og smådrypperiet vil stoppe.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...