Kvinde ligger i sengen, slukker for vækkeur
© iStock

Slip for forkølelse på 24 timer

Sæt ind lige fra morgenstunden, når du mærker den første kriller i halsen. Så stiger chancerne for, at du kommer til hægterne på rekordtid. Se her, hvad du skal gøre time for time.

13. december 2016 af Martin Kreutzer

Hvis din næse løber hurtigere end du, så fortvivl ikke – der er hjælp på vej. Med den rette strategi kan du nemlig tage kampen op med forkølelsen. Hvis du følger vores tips, lover vi, at din løbske næse vil være på kraftigt tilbagetog på under et døgn og forsvinde helt på den halve tid af, hvad den plejer.

Lige nu kan du løbe tør og varm gennem vinterkulden med disse lækre vinterløbetights. Få 4 nr. af I FORM + løbetights her.

Sådan tackler du forkølelse time for time  

08:00 

Solhat snyder snuen

Undersøgelser tyder på, at stoffer i den lille prærieplante får dit immunforsvar til at arbejde ekstra effektivt med at bekæmpe forkølelsen. Rød solhat kan med lidt held hjælpe dig af med snottet ½-1½ døgn hurtigere, end hvis du starter dagen uden dette tilskud, viser undersøgelser. Rød solhat fås som både dråber og kapsler. 

09:00

Morgenshot booster dit forsvar

Frugt og grønt giver dig en masse næringsstoffer, der får immunforsvaret op på dupperne. Kål og farverige bær beskytter fx kroppen mod nogle af de skadelige stoffer, der dannes, når ilt omsættes i din krop, mens ingefær forhindrer virus i at sætte sig fast i svælg, bryst og næse. Resultatet er, at din krop har optimale forudsætninger for at gå i krig med forkølelsen.

Find opskrifter på de sundeste juicer og morgenshots lige her.

10:30

Te med honning tackler virus

Te bugner af antioxidanter, der styrker dit immunforsvar. Det er guld værd nu, hvor netop immunforsvaret arbejder på højtryk for at slå din forkølelse ned. Put gerne et skvæt honning i, for det gule stads lindrer et spirende halsonde ved at lægge en bakteriedræbende hinde hen over dit ømme svælg.

12:00

Frø yder førstehjælp til frokost
Både sesamfrø og pinjekerner er rige på mineralet zink, som effektivt bekæmper snot og snue. Undersøgelser viser, at et ordentligt skud zink inden for det første døgn af en forkølelse slår den så meget ned, at du kan skære flere dage af forkølelsens samlede længde.

Du kan bl.a. drysse sesam på din laksesalat eller tilsætte hørfrø i dit knækbrød.

14:30

Drik dig gennem dagen
Når du er ramt af en virus, så producerer du mere sved. Du bruger nemlig blandt andet din kropsvæske til at vaske smuds og virus væk fra slimhinderne i svælget og næsen. Derfor har du brug for at drikke mere væske for at komme forkølelsen til livs. For hver grad din temperatur stiger over 37 grader, har du brug for ½ liter ekstra væske.

Du kan også pifte vandet op med en skive citron. Det er vildt sundt for dig.

16.30

Suppe styrker dit forsvar
Når du laver en fond på kogte ben, så kommer der store mængder af aminosyren arginin ud i suppen. Arginin har i flere undersøgelser vist sig at være særdeles potent, når det kommer til at stive immunforsvaret af. Det er netop sådan et fyraftensboost, din krop trænger til, når en indtrængende virus gerne vil svække den.

Prøv bl.a. denne lækre hønsekødssuppe med ingefær.

18:30

Zink er den bedste modgift
Ligesom vi anbefalede dig at få kerner og frø til frokost, fordi de indeholder zink, så anbefaler vi dig at tanke op med det vigtige mineral, nu hvor det er blevet aften. Krabbekløer og østers er formidable kilder til zink og byder samtidig på store mængder selen, som også er vigtigt for immunforsvaret.

Disse madvarer skal du desuden vælge til og fra, hvis du hurtigt vil slippe for forkølelsen

22:00

Skyl snottet væk før sengetid
Skyl næsen, før du skal sove. Det får næsens slimhinder til at slappe af og sætter gang i nogle selvrensende mekanismer, der får virus til at forsvinde. Samtidig er skylningen meget mild mod slimhinderne i forhold til en almindelig næsespray.

Bland en teske salt i en halv liter kropstempereret vand, og skyl næsen ved at lade vand løbe ind ad det ene næsebor og ud ad det andet. Det er lettest, hvis du bruger en næseskylningskande. Sådan en kan du købe på nettet, på apoteket eller i en helsekostbutik.

22:30

Lang nat lindrer

Det er i den dybe søvn, kroppen for alvor sunder sig, hvis den er sløj eller syg. For at komme forkølelsen til livs er det derfor vigtigt, at du går tidligt i seng og sover tungt og godt. Det lindrer at ligge med hovedet hævet, fordi det ekstra snot, som du producerer, når du er forkølet, vil løbe tilbage i dit svælg i stedet for at stoppe næsen til. Det lyder måske ikke så lækkert, men undersøgelser viser, at det rent faktisk styrker dit immunforsvar, når du synker dit snot (og det gør du faktisk, uanset om du vil det eller ej – omkring 250 ml på en almindelig dag).

Har du svært ved at falde i søvn? Sådan kommer du til drømmeland på bare 60 sekunder.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...