Kvinde spiser doughnut
© Colourbox

Sådan undgår du diabetes

Der er masser af steder, hvor du kan sætte ind for at mindske risikoen for diabetes. Vi har samlet 6 ting, der nedsætter og øger risikoen for diabetes.

12. april 2017 af Irene Brøndum

Dette skal og skal du ikke gøre for at mindske risikoen for diabetes

Du øger din risiko for diabetes med…

11 % hvis du er stresset. Stess får nemlig blodsukkeret til at stige. Det er en urgammel mekanisme, der skal sikre, at du får energi ud til musklerne, så du kan flygte eller kæmpe. Problemet er bare, at du ikke skal bruge musklerne og dermed det høje blodsukker til at bekæmpe de meterhøje bunker på skrivebordet, der i reglen er årsagen til stress.

20 % hver gang du bruger 2 timer foran fjernsynet, viser undersøgelser. Det gælder også, selvom du dyrker sport. For mange timer på måsen er nemlig en risikofaktor i sig selv. Vi danskere bruger i gennemsnit 2 timer og 52 minutter foran flimmeren hver dag. Udvælg de programmer, du gerne vil se, og sluk og rejs dig, når de slutter, i stedet for bare at sidde og zappe. 

22 % hvis du drikker en dåsesodavand dagligt. Drikker du to dåser, stiger risikoen for at udvikle diabetes med 44 procent. Det skyldes delvist, at sodavand indeholder masser af kalorier, og at du derfor let risikerer at blive overvægtig, når du drikker meget sodavand. Men selv når man tager hensyn til det samlede kalorieindtag, så øger sodavand risikoen for diabetes. 

48 % hvis du øger dit indtag af rødt kød med omkring 50 gram ekstra om dagen. Hvis du i stedet reducerer mængden af bøffer og spiser mere plantebaseret mad og flere fisk, så reducerer du din risiko for diabetes, samtidig med at du forebygger både overvægt, hjerte-kar-sygdom og kræft.

50 % hvis du nat efter nat ligger og tæller får, før søvnen indfinder sig, eller din søvn er meget afbrudt. Man mener nemlig, at den dårlige søvn svækker immunforsvaret på en måde, som øger risikoen for blandt andet diabetes. Sørg for at få masser af lys og luft i dagtimerne, og drop kaffen og computeren om aftenen.

65 % hvis du har et meget lavt niveau af D-vitamin. Vi får hovedsageligt D-vitamin fra solen og fede fisk. Sørg for at komme ud i dagslyset i sommerhalvåret, og tank op med fede fisk som laks, sild og makrel hele året. Fisk indeholder ud over D-vitamin en masse sunde fedtsyrer, der beskytter dig mod hjerte-kar-sygdomme. Hvis du slet ikke spiser fisk, bør du overveje et tilskud med D-vitamin.

Du nedsætter din risiko for diabetes med...

14 % hver gang du øger dit indtag af bladgrøntsager som spinat, salat og grønkål med 100 gram om dagen. Den samme positive effekt ses ikke, hvis du bare spiser mere frugt og grønt generelt, så husk de grønne blade. Bladgrøntsager hjælper dig også med at forebygge kræft og gør det lettere at holde vægten, fordi de stort set ikke indeholder kalorier.

23 % hvis du spiser minimum 300 gram blåbær om ugen. Den samme effekt ses ved druer, æbler og pærer. Drikker du i stedet juice, stiger risikoen til gengæld. De sunde sager gemmer sig nemlig i kødet og skindet. Så spis dine frugter hele i stedet for at drikke dem.

40 % hvis du drikker 3-4 kopper kaffe dagligt. Man ved ikke med sikkerhed, hvilke stoffer i kaffen der skal have æren for den positive effekt, men man gætter på, at det skyldes et mix af indholdet af magnesium, der forbedrer effekten af hormonet insulin, og kaffens store mængder antioxidanter. Uanset årsagen, så kan du roligt drikke løs. Tedrikkere har også en nedsat risiko for diabetes. Effekten er dog ikke helt så stor.

42 % hvis du dyrker motion. Når du motionerer, skal musklerne bruge energi, og det snupper de fra dit blodsukker, som derfor falder. Men det er ikke den eneste fordel. Ved regelmæssig motion bliver din bugspytkirtel nemlig kvikkere til at mærke, hvis dit blodsukker er højt, så den kan producere noget insulin i en fart og få reguleret dit blodsukker.

51 % hvis du spiser fuldkorn i en mængde, der svarer til 2 skiver fuldkornsrugbrød og en portion havregryn dagligt. Gå efter brød, der indeholder så mange hele kerner som muligt. Kernerne pakker brødets stivelse ind, så omdannelsen til blodsukker går langsommere.

60 % hvis du er overvægtig og taber 5 procent af din kropsvægt. Hvis man er overvægtig, skal bugspytkirtlen nemlig producere mere insulin for at få blodsukkeret ned, fordi den ikke er særlig god til at opfange, om dit blodsukker ligger for højt. Når du taber dig, forbedres denne evne lige med det samme.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...