Kvinde med smerter i ryggen
© Colourbox

Sådan lindrer du smerter i lænden

Har du ondt i lænden? Så prøv denne effektive øvelse, der kan lindre smerterne.

30. januar 2017 af Birgitte Muldbjerg

Hvad kan jeg gøre for min ømme lænd? 

Du kan gå i gang med McKenzie-bagudbøjningen, som er en behandlingsmetode, der bruges af læger, fysioterapeuter og kiropraktorer, men du kan sagtens lave den derhjemme selv. Metoden består af i alt tre trin, der tilsammen giver det samme stræk i lænden, som yogaøvelsen kobraen gør. De tre trin gentages 10 gange og laves flere gange om dagen – gerne op til otte gange, hvis du har meget ondt. Men husk at mærke efter – hvis du har fornemmelsen af, at øvelsen ikke gør noget godt, skal du stoppe og gå et trin ned. 

Generelt er yoga rigtig godt til at strække kroppen ud og forebygge smerter. 

Kvinde laver McKenzie-bagudbøjning
© iStock

Sådan laver du en McKenzie-bagudbøjning

  • Trin 1. Lig på maven med panden mod gulvet. Armene skal være bøjede, albuerne skal helt ind til kroppen, og håndfladerne placeres i gulvet ud for halsen. Tæerne skal pege ind mod hinanden. Slap af i hele kroppen.
  • Trin 2. Træk vejret ind, og på udåndingen skal du skubbe overkroppen op med arme og hænder, så maven slipper underlaget, og du svajer let i lænden. Hold nakken, så hovedet er i lige forlængelse af rygsøjlen. Træk vejret ind, og sænk dig ned på gulvet på udåndingen.
  • Trin 3. Ryk hænderne ned, så de er placeret ud for brystet. Træk vejret ind, og på udåndingen strækker du armene, så overkroppen løfter sig så højt op, at kun benene rører underlaget. Træk vejret ind, og sænk overkroppen ned på udåndingen. Læg armene ned langs kroppen, og mærk efter, hvordan du har det i lænden. Gør det ondt eller føles ubehageligt, skal du stoppe. Føles det o.k. i lænden, når du ligger i hvilepositionen, kan du gentage øvelsen fra trin 1-3.  

Her kan du få inspiration til flere effektive yogaøvelser. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...