Kvinde gør sig klar til at spise

Det burde være så simpelt at afgøre, om man er sulten eller ej. Men så nemt er det bare ikke altid. 

© iStock

Sådan finder du ud af, om du i virkeligheden er sulten

Er du sulten? Så læs med her. Måske er det nemlig slet ikke mad, der skal til for at slippe af med følelsen.

9. februar 2017 af Maria Albøg Jespersen

En pære her, et par stykker slik dér, et glas juice og en håndfuld nødder. Du kender måske følelsen af at gå og småspise i løbet af dagen, selvom du reelt ikke er sulten.

Gør du det, vil du dog ikke få nok tilfredsstillelse af at spise. Det resulterer blot i, at dit blodsukker stiger hurtigt og falder lige så hurtigt igen, og det giver dig bare lyst til endnu flere lækkerier.

I artiklen her giver vi dig tre metoder til at tjekke, om du i virkeligheden er sulten.

1. Stil dig selv dette spørgsmål

Hver gang du får trang til at spise, kan du stille dig selv spørgsmålet: ”Er jeg sulten?”. Måske forveksler du nemlig bare følelsen af sult med kedsomhed. Prøv at foretage dig noget i 15 min., og stil så spørgsmålet igen. Knurrer din mave, eller føler du dig tom indeni, er du højst sandsynlig sulten.

Er du sulten, kan du finde sunde opskrifter her. 

2. Brug 15 min. på at spise én rosin

Teknikker fra mindful spisning kan gøre dig mere bevidst om dit forbrug af mad. Prøv fx at bruge 15 min. på at kigge på, dufte til, mærke og spise én rosin. Og mærk efter, hvordan de forskellige sanseindtryk påvirker din krop. Det vil automatisk gøre dig bedre til at mærke signaler på sult.

3. Vær aktiv og social samtidig

Mange af os har vænnet os til at associere hygge med mad. Måske står der ofte kage på menuen, når du mødes med dine veninder. Prøv evt. at erstatte jeres ugentlige kageaftaler med walk-and-talks, så får I både rørt jer og talt sammen på en helt anden måde, end I plejer.

Kilde: womenshealthmag.com 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...