Kvinde knækker cigaret
© iStock

Sådan holder du dit rygestop

Vil du også gerne stoppe med at ryge? Så kan disse tips måske hjælpe dig.

18. december 2017 af Anja Bruneskjold

De fleste rygere vil rigtig gerne være fri af cigaretterne. Det er nemlig skadeligt for både dig selv og dine omgivelser - og så koster det også ret mange penge. Penge som du kunne bruge på andre og bedre ting end røg.

Rygestop: Derfor skal du kvitte smøgerne

Det er ingen hemmelighed, at rygere har markant større risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdomme, kræft, lungesygdomme og alt muligt andet. Men udover at bevæge dig væk fra den livstruende risikozone for at udvikle diverse sygdomme, så vil et rygestop også gavne dig på andre områder.

Helt overordnet vil du naturligvis få en langt sundere krop. Du vil opleve, at du har lettere ved at dyrke motion, fordi din kondition forbedres væsentligt, når lungerne ikke er forurenede af røgen og de usunde partikler fra cigaretterne. Du vil sågar opleve, at du har lettere ved blot at tage trapperne, fordi du ikke så nemt bliver forpustet - din lungekapacitet bliver altså væsentligt bedre, når du lægger smøgerne på hylden.

Derudover oplever mange en langt større livskvalitet, når de ikke er bundet af cigaretterne og afhængigheden, der ofte følger med den usunde vane. Du vil højst sandsynligt også se forandringer i din hud. Smøgerne og deres usunde stoffer er nemlig med til at forurene huden og give den et mere mat og næsten gråligt skær. Så ved at holde op med at ryge, vil du garanteret opleve, at din hud får en flottere glød - og dine eventuelle urenheder vil blive markant mindre. De vil sikkert forsvinde helt. Du vil også kunne lugte og smage bedre, og du vil blive væsentligt mindre stresset - også selvom rygning lige nu netop “hjælper” dig, når du er allermest presset.

Ligegyldigt om du kun ryger en lille smule, eller du hører til gruppen af storrygere, så stiger din risiko for at udvikle alvorlige sygdomme. Alene af den årsag bør du naturligvis kvitte cigaretterne én gang for alle.

Hvornår er lungerne rene igen efter et rygestop?

Når du er holdt op med at ryge, vil lungerne med det samme være fri for tobak. Men skaderne, som cigaretterne har forårsaget, vil fortsat være der. Allerede efter blot ét døgn er risikoen for at få en blodprop i hjertet faldet markant, og efter kun et par måneder vil blodforsyningen i din krop være bedre - og du vil føle dig mindre stresset og mere overskudsagtig.

Efter kun ét år vil risikoen for at dø af en blodprop i hjertet være noget nær halveret - hvis man sammenligner med din tid som ryger - og efter fem år vil den risiko ligne den, som man ser hos folk, der aldrig har røget. Risikoen for at dø af lungekræft er efter 10 år ca. den samme som hos en ikke-ryger, der aldrig har rørt en cigaret.

Det er altså vanskeligt at helt præcist at sige, hvornår lungerne igen er helt rene efter et rygestop - men de bliver langsomt bedre og stærkere.

Tager man på i vægt efter et rygestop?

Der er flere, der har svært ved at lægge cigaretterne på hylden, fordi de er bange for at tage på i vægt. Og det er rigtigt, at din forbrænding og dit stofskifte ændrer sig, når du holder op med at ryge. Det sker fordi nikotinen ikke længere påvirker din fornemmelse for sult - og derfor vil mange ofte føle en trang til at spise mere, end de plejer. Hvis ikke du er opmærksom på dine madvaner og din livsstil, så vil du tage ca. et halvt kilo på om måneden, de første seks måneder efter dit rygestop (medmindre du pludselig spiser enorme mængder mad - så vil din vægt stige endnu mere). Men hvis du blot er opmærksom på at lytte til din krop, så vil du altså sagtens kunne holde din vægt. Skulle det alligevel ske, at tallet på badevægten stiger, så vil din krop allerede efter et halvt år have vænnet sig til det nye forbrændingsniveau - og du vil komme tilbage til din normalvægt.

4 tips til at holde op med at ryge

Det kan være vanskeligt at holde op med at ryge - det kan de fleste rygere sikkert nikke genkendende til. Selvom en del af rygestoppet skyldes afhængighed, så handler en stor del af det også om vane. Og en god tommelfingerregel er, at det tager ca. tre måneder netop at ændre en vane. Så selvom du fx tygger nikotintyggegummi, så kan du altså sagtens få lyst til en smøg alligevel. Måske kan disse tips hjælpe dig til at droppe rygningen for altid.

  1. Lav en aftale med en ven eller kollega om at droppe cigaretterne. Hvis I er to eller flere, er det lettere at holde motivationen oppe. Giv hinanden et klap på skulderen, når det er allermest svært, men I alligevel holder jer fra cigaretterne. Og sørg for at rose hinanden - det skyder motivationen i vejret.

  2. Tilmeld dig et rygestopkursus - det har mange glæde af. Både kommunen og hospitalerne i landet tilbyder gratis rygestopkurser. Her vil du også møde andre i samme situation som dig selv - og det kan være en hjælp at tale med andre, der har det på samme måde som én selv.

  3. Lav noget andet i stedet for at ryge. Lidt som en slags erstatning for smøgerne. Hver gang trangen til en cigaret dukker op, kan du fx lave et eller andet praktisk, sætte noget musik på eller noget helt tredje. Både for at skifte fokus - men også for at ændre på din tidligere vane.

  4. Tag en kold tyrker - det virker for nogle mennesker. Tidligere forskning har i hvert fald vist, at folk, der holder op med at ryge uden hjælpemidler eller uden at trappe ned, har markant større sandsynlighed for at undgå at falde i igen. Med en kold tyrker kan du dog stadig have brug for ovenstående tips for at holde dit rygestop.

Har du andre gode tips til at holde op med at ryge?

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilken distance drømmer du om at løbe i år?


I FORM anbefaler