Kvinde nyder solen, efterår
© Colourbox

Mangler du D-vitamin?

D-vitamin er vigtigt for kroppen, da det bl.a. øger energiniveauet, styrker knoglerne, holder blodtrykket i skak, hjælper på vægttabet og forebygger visse kræfttyper. Dog viser undersøgelser, at mange - især ældre mænd og kvinder - ikke får nok D-vitamin.

7. marts 2017 af Cecilie Dumanski

Får du nok D-vitamin?

Disse 6 symptomer afslører, om du mangler D-vitamin.Tjek her, om du bør skrue op for indtaget af D-vitamin.

1. Du sveder uden grund

Kan du mærke sveden pible på panden, selv når du foretager mindre krævende aktiviteter som at tage opvasken eller række ud efter fjernbetjeningen? Så kan det være et tegn på manglende D-vitamin.

Sådan spiser du dig til mere D-vitamin.

2. Du sover uroligt

Lider du af søvnproblemer, selvom du har skåret ned på koffeinen og forvist telefonen fra soveværelset? Så vil et skud D-vitamin nok hjælpe.

Få fyldt vitamin-depoterne op med 20 minutters solskin.

3. Dine muskler og led er svækkede

Sammen med calcium øger D-vitamin knogle-, led- og muskelstyrken, hvilket betyder, at et underskud af D-vitamin forhøjer risikoen for bl.a. ledsmerter og knoglebrud. Er du løber, skal du være særligt opmærksom på dit indtag af både kalk og D-vitamin.

Denne kost styrker knoglerne.

4. Du rammes ofte af sygdom

Rammes du tit af forkølelse, hoste og influenza, kan det være et tegn på, at du er i underskud af D-vitamin. Mange rammes ofte af sygdom i vinterhalvåret pga. den manglende D-vitamin fra solen.

Sådan kommer du nemmest gennem en influenza.

5. Dit humør er i bund

Undersøgelser viser, at der er en klar sammenhæng mellem depression og manglende D-vitamin i blodet.

Her er 11 tips, der gør dig glad.

6. Du taber håret

Lider du af hårtab, så kan én af forklaringerne være et underskud af jern og D-vitamin.

Du kan her teste, om du får jern nok.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...