Kvinder der nyser

Har du problemer med pollen? Så kan du måske heller ikke tåle disse madvarer

© iStock

Madvarer, du skal undgå, hvis du har pollenallergi

Som om pollensæsonen ikke var en plage for os allergikere i forvejen, så kan allergien faktisk også medføre, at der pludselig er en masse madvarer, der giver dig problemer.

21. maj 2017 af Irene Brøndum

Som om pollensæsonen ikke var en plage for os allergikere i forvejen, så kan allergien faktisk også medføre, at der pludselig er en masse madvarer, der giver dig problemer.

Vi er mange, der gennem foråret og sommeren må lænse butikkerne for lommeletter, øjendråber og næsesprays i et forsøg på at holde løbenæse og rødsprængte øjne i skak. Forbandelsen kaldes høfeber og rammer flere og flere.

Som om det ikke var nok med snot og røde kløende øjne, så reagerer immunforsvaret ofte ved at fortælle dine slimhinder, at de også skal brokke sig, når du guffer madvarer som frugt, grønt og nødder. Fænomenet kaldes krydsallergi og kan opstå ud af det blå og i alle aldre.

Kroppen reagerer fordi, den ikke kan se forskel på de allergifremkaldende stoffer, der er i pollen og så proteiner i madvarerne. Fx ligner overfladen på proteinerne i græs og hvede hinanden rigtigt meget - ligesom det er tilfældet for hasselnødder og birkepollen. og så kan du, indenfor et par timer efter du har spist få hævede kløende læber og kløe i ganen, svælget eller øregangene og måske også ondt i maven.


Er du allergisk overfor birk, el, elm eller hassel

Så kan især grønne æbler, kiwi, rå gulerødder, kartofler, selleri og hasselnødder give problemer. Men også andre stenfrugter som blommer, kirsebær, fersken, nektarin og pære kan skabe ballade, ligesom tomater, peberfrugter og nødder generelt kan få dit immunforsvar op at køre.

Er du allergisk overfor græs

Så er det især tomater, der kan give kløe og ubehag, men der kan også være problemer med at spise citrusfrugter, melon, kiwi samt ærter, bælgfrugter, linser, jordnødder, og i sjældne tilfælde hvede.

Er du allergisk overfor bynke

Er det særligt de grønne peberfrugter, der kan drille, men også frugter som melon og banan samt rodfrugter, salat, krydderurter, frø og kerner kan irritere.

Sådan kan du alligevel få dine livretter

Heldigvis behøver du ikke nægte dig selv en masse sunde sager. Det er sjældent, at man er allergisk overfor det hele, og langt de fleste af madvarerne tolereres bedre, når de er skrællede og varmebehandlede. Fx tåler de fleste pollenallergikere bedre at spise æblegrød end rå æbler, ligesom hakkede tomater på dåse og kogte ærter sjældent giver problemer. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...