Kvinde i seng med mavepine
© iStock

Det her vitamin skal du spise, hvis du har ondt i maven

Husker du at spise det her vitamin? Hvis ikke, så kan det være, du virkelig skal overveje det.

6. februar 2017 af Anja Bruneskjold

Der findes tusindvis af opskrifter, hvis du har problemer med maven. Men de fleste omhandler kost. Faktisk kan du nøjes med et enkelt vitamin, hvis du døjer med oppustethed, diarreé eller andre generelle mavesmerter.

Laks eller sollys kan være nok. Men det kan også være en god idé at at tilføje ekstra D-vitamin til din kost. Du skal prøve dig frem, for du må heller ikke få for meget - men netop nu indtager du højst sandsynligt slet ikke den mængde D-vitamin, din krop har brug for.

Et studie viser fx, at du faktisk kan gå gå rundt og lide af irritabel tyktarm - helt uden at være klar over det. Og det bør der sættes en stopper for.

Lige nu er det vanskeligt at give det manglende D-vitamin skylden for irritabel tyktarm, men der er helt klar noget, det tyder på det. Hvis du er i tvivl, er det altid en god idé at kontakte sin praktiserende læge, så du kan finde ud af, hvor problemet er opstået, og hvordan du bør løse det bedst.

Udover at D-vitamin reducerer betændelse, så booster det også humøret, OG det gør dig mindre modtagelig over for depression. What´s not to like!??

Hvis du vil finde ud af om, eller højst sandsynligt hvor meget D-vitamin, du mangler, bør du kontakte din læge.

TIP!

1. Tag D-vitamin som kosttilskud

2. Få din D-vitamin fra solen

Få flere tips til hvordan du får nok D-vitamin.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...