Kvinde holder to store tomater op foran sine øjne.

Grønt er godt! Spiser du grøntsager til alle dagens måltider, gør du en stor forskel for din sundhed.

© iStock

4 vaner, der gør dig sundere

Små ændringer i din hverdag kan gøre en stor forskel for din sundhed.

28. juni 2017 af Inge Eriksen

Virker det helt uoverskueligt at få en sund livsstil, så start med at indføre én sund vane ad gangen. Når den er blevet naturlig for dig, så snupper du en sund vane mere, og langsomt, men sikkert, ændrer du dermed din livsstil i en sundere retning.

1. Spis mere grønt

Grøntsager bugner af vitaminer, mineraler, antioxidanter og kostfibre, der kan gøre en stor forskel for din sundhed. Og da de samtidig rummer ganske få kalorier, kan de også udrette mirakler for din vægt.
Din nye vane: Spis grøntsager til alle måltider – også morgenmaden.

2. Bliv forpustet

Motion er noget af det bedste, du kan gøre for din sundhed. Det forebygger nemlig en lang række livsstilssygdomme, og så booster det både dit humør og dit energiniveau. Og nå ja, så forbrænder det kalorier, så du lettere kan holde den slanke linje. 
Din nye vane: Vær aktiv i mindst 30 minutter om dagen, og sørg for at blive godt forpustet mindst to gange om ugen.

3. Drik masser af vand

Vand er supervigtigt for dit velbefindende og energiniveau. Går du rundt og føler dig træt og uoplagt, skyldes det netop ofte væskemangel.
Din nye vane: Drik gerne 2 liter vand om dagen, og glæd dig så over, at det også gavner din fordøjelse og hud.

4. Få din nattesøvn

Forskerne bliver mere og mere klar over, hvor vigtig en god nattesøvn er for vores helbred. Sover du dårligt, svækker du fx både dit immunforsvar og øger din risiko for overvægt, stress og hjerte-kar-sygdomme.
Din nye vane: Gå i seng så tidligt, at du kan nå at få omkring 7 timers søvn.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...