Kvinde med spørgsmålstegn i panden, sundhedsbegreber
© iStock

Få styr på din sundhedsordbog

Du ved måske, at antioxidanter er gode for dig, og at du kan spise dig fra inflammation. Men er du også helt med på, hvad de svære ord betyder? Med I FORMs ordbog til sundhed behøver du ikke længere at være i tvivle. Her får du nemlig overblik over 45 begreber om træning, kost og helbred.

22. november 2017 af Maria Albøg Jespersen

Ordbog til træning, kost og helbred

I FORMs ordbog i diverse sundhedsbegreber er opdelt efter træning, kost og helbred og kan bruges som opslagsværk, når din træningspartner, diætist, læge eller alle mulige andre begynder at tale i sundhedsfaglige termer.

Bliv klog på din træning

Kvinde træner med trx
TRX

Træning med TRX er både sjovt og effektivt.

© iStock

Cirkeltræning

Træningsform, hvor du cirkulerer mellem forskellige øvelsesstationer uden at holde pause, før du har kørt hele programmet igennem minimum én gang. Cirkeltræning er oftest baseret på styrkeøvelser, men kan også omfatte cardiotræning.

Vi har her samlet en række effektive cirkeltræningsprogrammer, du kan lave overalt på kun 15 minutter.

Low responder

En person med lav eller langsom respons på træning.

Kreatin

Et stof, der indgår naturligt i musklerne, og som fremmer kroppens evne til at udfolde sig fysisk. Bl.a. hæmmer kreatin produktionen af mælkesyre og hjælper med at opbygge muskler. Kreatin får du ved at spise oksekød, fjerkræ og fisk, men kan også tages som kosttilskud.

Tabata

Japansk træningsfilosofi, som hævder, at du kan opnå en større træningseffekt ved at presse dig selv til det alleryderste i kort tid ad gangen. Til tabata giver du den typisk gas i 20 sekunder efterfulgt af 10 sekunders pause, indtil der er gået minimum 4 minutter.

Med disse intensive øvelser kan du selv sammensætte dit tabata-program.

TRX

Forkortelse for Total Body Resistance Exercise. De lange, transportable stropper, der hænger ned fra loftet i dit fitnesscenter, er et redskab, der bruges til træningsformen TRX. Stropperne kan hænges op i alt fra træer til stolper, så du kan træne overalt, og øvelsernes mangfoldighed gør, at TRX både kan være uhyre effektiv styrke-, smidigheds-, balance- og konditionstræning.

Her finder du 7 effektive TRX-øvelser.

Mælkesyre

Et stof, der virker lammende på dine muskler, når du presser din krop til at yde mere, end den er vant til. Når du træner med høj intensitet, fx hurtigt løb eller HIIT, er der ikke nok ilt i blodet til at transportere mælkesyren væk, og det gør, at du kan blive ramt af en sviende smerte i musklerne.

Mælkesyre behøver ikke være en dårlig ting. Læs her, hvordan du udnytter mælkesyren til at blive stærk.

Pronation

Ordet betegner den bevægelse, der sker i foden for at dæmpe stødet fra landingen, når du løber. For nogle løbere falder foden dog enten for meget indad eller udad, men det kan fikses med de rigtige sko.

Pronation
Pronation © iStock

Coopertest

12-minutters løbetest opkaldt efter amerikanske Kenneth Cooper, der også kaldes “konditionstræningens fader”, og som udformede testen til beregning af kondital.

Løb så langt du kan på 12 min. og aflæs her dit kondital ud fra din alder.

HIIT

Forkortelse for High Intensity Interval Training. HIIT er en træningsform, der bygger på korte, intensive programmer med skiftevis moderat og eksplosiv træning. Et træningspas varer fire til 30 minutter, men til gengæld er tempoet højt, så du opnår fuld effekt på den halve tid.

Vidste du, at HIIT er en af de mest effektive træningsformer. Se her, hvor meget du forbrænder pr. minut.

Funktionel træning

Øvelser, der skal kunne overføres direkte til dagligdagens bevægelser. Ved funktionel træning efterligner du kroppens naturlige bevægelser, og der lægges stor vægt på at styrke og stabilisere kropskernen.

Bliv klog på din kost

Spinat og antioxidanter
Spinat

Spinat er en af de grøntsager, hvor du finder flest antioxidanter.

© iStock

Triglycerider

Triglycerid er ligesom kolesterol et fedtstof, der findes i blodet. Et forhøjet niveau af triglycerider i blodet forekommer især hos personer med fedme, diabetes og nyresygdomme, som af samme grund også er mere disponerede for at få åreforkalkning.  

Disse fødevarer sænker mængden af triglycerider.

Makronæringsstoffer

Fællesbetegnelse for kostens energigivende næringsstoffer, dvs. kulhydrat, fedt, protein og desuden alkohol. Bortset fra alkohol er alle makronæringsstofferne strengt nødvendige, for at kroppen kan fungere, som den skal. Antonym: mikronæringsstoffer, hvilket bl.a. omfatter vitaminer og mineraler.

Grænseværdi

Politisk fastsat værdi for højest tilladte indhold af et uønsket stof i et produkt, fx kviksølv i fisk eller pesticider i drikkevand.

Cøliaki

Synonym: glutenintolerance. Cøliaki er en tarmsygdom, der udløses af såkaldte prolaminer, en slags proteiner, der bl.a. findes i hvede, byg og rug, bedre kendt som gluten. Sygdommen manifesterer sig typisk ved symptomer som mavesmerter, diarré og vægttab. Cøliakere har desuden svært ved at udnytte kostens næringsstoffer fuldt ud, hvis ikke de lever efter en glutenfri diæt.

Her kan du tjekke symptomerne på 4 "kornsygdomme".

Antioxidanter

En lang række stoffer, der beskytter mod oxidation i kroppen, dvs. den proces, der som følge af fx cigaretrøg, sollys eller forurening ødelægger dine celler, og som på sigt kan føre til kræft. Antioxidanter er naturligt forekommende i mange frugter og grøntsager, men kan også optræde som tilsætningsstoffer for at øge madens holdbarhed.

Får du nok antioxidanter? Hvis du er i tvivl, så find I FORMs guide til antioxidanter her.

Fermentering

Ordet betyder “at gære” og dækker over en gammel konserveringsmetode, der traditionelt har været brugt til at forlænge holdbarheden af visse råvarer. I nyere tid har videnskaben dog vist, at fermenteret mad bl.a. kan styrke dit immunforsvar og hjælpe dig ned i vægt.

Sådan kommer du i gang med at fermentere din mad.

Detox

Forkortelse for detoxification, dvs. afgiftning. Bruges om udrensende kure, hvor du spiser så lidt som muligt for at fremme udskillelsen af ophobede giftstoffer. Videnskaben har dog endnu ikke kunnet dokumentere, at detoxkure rent faktisk er i stand til at udrense kroppen.

LCHF

Forkortelse for Low Carb High Fat. LCHF-livsstilen går ud på at minimere kulhydraterne i kosten og erstatte dem med fedt, bl.a. ud fra tanken om, at kulhydraterne feder, og at smør, fløde og andre kilder til mættet fedt øger mætheden og styrker forbrændingen.

Lyder det som en slankekur for dig? Så kan du læse mere om LCHF-kuren her.

Probiotika

Syrnede mejeriprodukter og fermenteret grønt indeholder sunde bakterier, der under ét kaldes probiotika. Bakterierne lever i tarmen, hvor de bl.a. hæmmer skadelige bakterier.

Eksempelvis: Cultura (probiotika)

Præbiotika

Frugt, grøntsager og kornprodukter indeholder i varierende omfang ufordøjelige kulhydrater, der virker som næring for de probiotiske bakterier, så de får energi til at formere sig.

Eksempelvis: Mysli (præbiotika)

Sådan laver du din egen mysli.

Kvinde sidder med en skål med yoghurt og mysli
Pro- og præbiotika

Kombinér pro- og præbiotika, og opnå en ekstra stærk tarmflora. Fænomenet kaldes synbiotika, fordi du opnår en synergieffekt i dit fordøjelsessystem.

© iStock

Biodynamisk jordbrug

Biodynamisk betyder “livskraftig” og bruges som kvalitetsbegreb om fødevarer, der kommer fra biodynamiske landbrug, hvor der ligesom i økologiske landbrug ikke anvendes kunstgødning og sprøjtemidler. Principperne bag biodynamisk jordbrug bygger tillige på en opfattelse af, at både naturens organismer, dyr og mennesker påvirkes af de overnaturlige kræfter.

Komplekse kulhydrater

Kulhydrater kan enten bestå af lange eller korte stivelsesmolekyler. De lange kaldes “komplekse kulhydrater”, fx grøntsager og fuldkornspasta, mens de korte kaldes “simple kulhydrater”, fx sukker. Tidligere troede forskerne, at komplekse kulhydrater optages langsommere end de simple, men i dag ved man, at optagelseshastigheden afhænger af andre faktorer, bl.a. fiberindhold og tilberedning.

Resistent stivelse

Ufordøjelige kulhydrater, som bl.a. findes i fuldkornsbrød, havregryn, bananer, bælgfrugter, afkølede kartofler og ditto ris og pasta. Resistent stivelse fylder godt op i mavesækken og fremmer mæthedsfornemmelsen. Samtidig bliver dit blodsukker mere stabilt, når du spiser resistent stivelse sammenlignet med anden stivelse.

Rå:

Kulhydraterne i rå pasta er fyldt med resistent stivelse.

Varm:

Når pasta bliver kogt, svinder mængden af resistent stivelse ind til næsten ingenting.

Kold:

Køler du pastaen ned, inden du spiser den, vil stivelsen igen omdannes til resistent stivelse.

Her kan du læse mere om, hvordan almindelig stivelse omdannes til resistent stivelse.

Malnutrition

Synonym: fejlernæring. Den tilstand, der følger af at spise en diæt, hvor du enten får for lidt eller for meget energi eller af visse næringsstoffer, så kosten fører sundhedsmæssige problemer med sig.

Glykæmisk indeks, GI

Udtryk for, hvor hurtigt kulhydrater optages i blodet. Kulhydrater med lavt GI, fx fuldkornspasta og fiberholdige grøntsager, tager lang tid for kroppen at nedbryde. Det gør, at maden bliver optaget langsommere, hvilket sikrer en lavere og mere jævn stigning i blodsukkeret.

3 fødevarer med lavt GI

  • Gulerod
  • Havregryn
  • Mandler

3 fødevarer med højt GI

  • Pizza
  • Tørret frugt
  • Ris

Her finder flere fødevarer med lavt GI.

Flavonoider

Naturstoffer, der fungerer som farve- og smagsgivere i frugt og grønt, og som menes at kunne beskytte mod kræft og hjerte-kar-sygdomme. Et eksempel herpå er antocyaniner, der er medansvarlige for de røde, blå og violette farver i bl.a. bær og regnes for stærke antioxidanter.

Elektrolytter

Elektrolytter er kroppens næringssalte, fx natrium, kalium og magnesium, som findes naturligt i kroppens væskebeholdning. Har du svedt meget til træning, kan kroppen godt have behov for at få tilført ekstra elektrolytter, da mineralerne er strengt nødvendige for, at kroppens celler kan fungere optimalt.

Derfor skal du drikke kokosvand efter træningen.

Bliv klog på dit helbred

Kvinde meditere
Mindfulness

Med mindfulness lærer dig at leve i nuet og mindske stress.

© iStock

Cellulitis

Betegner de buler i huden, der også kaldes appelsinhud, og som viser sig, i takt med at bindevævet bliver stivere med alderen. Det gør nemlig, at der opstår små fordybninger i huden, hvor fedtet fra underhuden kan ophobe sig.

Kan man træne appelsinhud væk? Få svaret her.

Stofskifte

Betegner samtlige kemiske processer, der finder sted i cellerne på alle levende organismer. I daglig tale bruges ordet ofte om vores energiomsætning, som afhænger af en lang række faktorer, bl.a. alder, muskelmasse og kost. Er dit stofskifte lavt, har du øget risiko for at få energi i overskud, og det betyder, at kroppen vil opbygge depoter. Har du omvendt et forhøjet stofskifte, vil der blive tæret på kroppens depoter.

Beregn dit hvile-stofskifte her.

Kortisol

Kroppens stresshormon, der udskilles fra kroppens hormonproducerende kirtelvæv, når du er under massivt pres. Et højt kortisolniveau er mistænkt for at lamme nydannelsen af hjerneceller og dermed hindre hjernen i at fungere optimalt.

Er du stresset? Tag testen og vurder, om du skal skrue lidt ned for tempoet.

Osteoporose

Medicinsk betegnelse for knogleskørhed, der med alderen indhenter en del kvinder, bl.a. fordi de omkring overgangsalderen ikke længere producerer det knogleopbyggende kønshormon østrogen.

3 tips til at forebygge knogleskørhed:

  • Dyrk motion.
  • Tank op med kalk, fx fra mælk, mørke bladgrøntsager eller kosttilskud.
  • Nyd solens stråler i sommerhalvåret, og supplér med fed fisk i vinterhalvåret.

Frie radikaler

Atomer eller atomgrupper, som kan beskadige kroppens celler og i værste fald føre til kræft, hvis din krop rammes af for mange og begynder at overproducere dem. Det kan bl.a. ske, hvis du udsætter dig selv for cigaretrøg, pesticider eller overdrevent sollys.

Dopamin

Et såkaldt signalstof, der aktiverer hjernens belønningscenter og får os til at føle os glade, når vi fx har sex, dyrker motion eller spiser noget, vi godt kan lide. Dopamin fungerer med andre ord som en såkaldt neurotransmitter i centralnervesystemet og har bl.a. betydning for vores indlæring, tankevirksomhed og hukommelse.

Mindfulness

En psykologisk praksis, der tilstræber totalt nærvær og tilstedeværelse. Til mindfulnesstræning arbejder du med at gøre dit sind fuldt opmærksomt på dine tanker, følelser og kropsfornemmelser uden at være fordømmende over for dig selv. 

Mindfulness og meditation for begyndere.

Allergener

Bruges om stoffer, der fremkalder allergi, fx støvmider eller pollen. 

Kvinder pudser næse
Vink farvel til allergi

Sådan mindsker du symptomerne på udbredte allergier.

© iStock

Histamin

Et stof, der bl.a. styrker immunforsvaret og giver kroppen besked på at producere mindre mavesyre. Lider du af allergi, er det også histaminet, der udløser de akutte reaktioner på diverse allergener som kløe, løbende næse og rindende øjne. Medicin med antihistaminer kan dog forhindre histaminet i at udløse de generende reaktioner.  

Inflammation

Synonym: betændelse. Har du fået en infektion eller gjort skade på muskler, sener eller led, vil kroppen reagere med en inflammation i form af rødme, hævelser og/eller smerter. En kost rig på antioxidanter kan bl.a. dæmpe tilstanden.

Melatonin

Et hormon, der har indflydelse på vores døgnrytme, og som er nødvendigt for en god nattesøvn. Melatoninudskillelsen er størst i mørke, så hvis du udsætter dine øjne for lys lige inden sengetid, kan du opleve problemer med at falde i søvn.

  • Mørklægger du dit soveværelse, udskiller du mere melatonin. Faktisk så meget, at det kan forbedre din søvn med 25 pct.
  • Sidder du med din smartphone op i ansigtet en time inden sengetid, starter produktionen af melatonin 45 min. senere end ellers.

Antistoffer

Proteiner, som produceres i immunsystemet, og som er i stand til at “fange” udefrakommende molekyler, de såkaldte antigener. Antistofferne er derfor uhyre effektive i kroppens forsvar mod infektioner, bl.a. fordi de er programmerede til at kunne genkende de uønskede antigener, så antistofferne til hver en tid kan bekæmpe dem.

Neurotransmitter

Et stof, der formidler kontakt mellem centralnervesystemet og en given kropsdel. Hvis du fx taber noget tungt ned over din tå, er det neurotransmitterne, der står for kontakten mellem de mange nerveceller, der findes mellem din tå og det smerteopfattende center i hjernen.

Endorfiner

Morfinlignende hormon, som kroppen producerer, når du anstrenger dig fysisk. Endorfiner er uhyre effektive mod smerter, da endorfiner menes at være 200 gange stærkere end morfin.

Oxytocin

Et hormon, der bl.a. udskilles ved berøring eller kram på over 30 sekunder, hvorfor det også går under navnet “kærlighedshormonet”. Det er desuden påvist, at oxytocin bidrager til at øge tilliden og samhørigheden mellem dig og din partner. 

Sådan styrker du dit selvværd.

Serotonin

Et hormon, som også kaldes “kroppens lykkestof”, fordi der er en tæt sammenhæng mellem kroppens indhold af serotonin og vores sindstilstand. Af samme grund indeholder de såkaldte lykkepiller, der hæmmer depression, også serotonin. Serotonin udskilles bl.a. ved jævnlig fysisk aktivitet.

Klimakteriet

Synonym: overgangsalder. Perioden, hvor en kvindes menstruationscyklus ophører.

  • 10-16 år: Blødningerne begynder. Den gennemsnitlige alder er 12,5 år.
  • 45-55 år: Overgangsalderen indtræder, og menstruationen ophører. En gennemsnitskvinde har sin sidste menstruation i en alder af 52 år.
  • 60 år: Langt de fleste kvinder har haft deres sidste menstruation.

Er du kommet i overgangsalderen? Tjek tegnene her.

Hypertension

Medicinsk betegnelse for forhøjet blodtryk i hvile.

  • For højt: Over 140/90 mm Hg
  • Normalt: Omkring 120/80 mm Hg
  • For lavt: Under 90/60 mm Hg

15 lettere tips til et sundere blodtryk.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...