fem kvinde-numser
© Colourbox

7 myter om flade numser

Der er mange gode historier om bagdelens fordele og ulemper. Der er blandt andet dem, der mener, at en stor numse er et sundhedstegn? Her får du vores sandhedstjek.

13. januar 2017 af Therese Zillmer & Steffen K. Juul

Sandt eller falsk?

Myte 1: Styrketræningsøvelser som squats omsmelter fedtet fra ballerne!

Falsk! Ingen tvivl

Squat er en virkelig effektiv trænings­øvelse, hvis du gerne vil have en større og mere muskuløs numse. Men uanset hvor meget du træner ballerne, omsmeltes fedtet ikke. Fedtet forbrændes jævnt fra alle depoter i kroppen, hvis du indtager færre kalorier, end du forbrænder. Ellers ikke!

Sådan træner du dig til faste baller.

Myte 2: Dine ballers størrelse afslører din kondition!

Falsk! 

Flade hængeballer kan give et fingerpeg om, at ejermanden ikke er nogen superatlet, men din numses form er dog ikke nok til at kunne afgøre dit kondital. Typisk er en veltrænet og muskuløs numse dog udtryk for, at musklerne bruges mere eksplosivt. Udholdenhedsidrætsudøvere som maratonløbere har generelt små numser. Men svaret er langtfra entydigt. Myte hermed aflivet.

Vil du bevise, at dit kondital er i top, så kan du beregne det her.

Myte 3: En stor numse er et sundhedstegn!

Delvist! 

Når det gælder hjerte-kar-sygdomme, er fedtdepoter på baller, hofter og lår meget sundere end fedt på maven. Sidstnævnte vil ofte være lig med en større mængde fedt omkring organerne, og det øger din risiko for fx blodpropper og slagtilfælde. Generelt er det væsentligt sundere at veje lidt for meget og så spise varieret og sundt samt træne regelmæssigt, end det er at være åleslank – også på numsen – og ikke træne det store. Så en stor bagdel kan være en fordel, hvis du lever sundt.

Her kan udregne din fedtprocent og se, hvor høj den egentlig må være. 

Myte 4: Mangel på motion giver appelsinhud på ballerne!

Delvist sandt! 

Appelsinhud skyldes blandt andet blodomløbet i huden, en mulig infektionstilstand samt din genetik. Appelsinhud er en ophobning af fedt, som har forandret hudens struktur, men også spændstige 20-årige kan have appelsinhud. Flere faktorer spiller altså ind her. 

Se her, hvad der er fup og fakta om appelsinhud - og hvad der virker i kampen mod det.

Myte 5: Du får flade baller af at sidde meget ned!

Falsk!

Dine baller kan ikke blive påvirket af, hvad de bliver tilbudt under inaktiv tilstand. Muskulaturen i ballerne påvirkes udelukkende ved det, de udsættes for, når du er aktiv. Særligt eksplosive motionsformer styrker numsen.

Så nemt kan du træne dig til faste baller på arbejdet.

Myte 6: Dine gener bestemmer din numses form!

Delvist sandt! 

Dit genetiske ophav spiller en stor rolle, i forhold til hvor fedtet sætter sig, men træning kan også påvirke formen. Dyrker du en eksplosiv sportsgren minimum en gang om ugen i en årrække, vil numsen også med tiden styrkes og virke større og mere muskuløs.

Tag kampen op med generne og træn dig til faste baller med to simple og geniale øvelser.

Myte 7: Fisk, nødder og avocado omsmelter numsefedtet!

Falsk! 

Flerumættede fedtsyrer er sundere for hjerte og kredsløb end mættet fedt fra kød, mælk, ost og smør, men kalorieindholdet i de forskellige fedttyper vil stadig sætte sig, hvis energimængden er højere end det arbejde, som kroppen udfører.

Find lækre og sunde opskrifter, der giver dig det du har brug for her.


Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler