Kvinde med masser af energi springer op i luften på badebro.
Mere energi.

Flet 5 enkle vaner ind i din hverdag og få med garanti mere energi og overskud.

© iStock

5 vaner, der giver dig energi i hverdagen

Føler du dig ofte træt og uoplagt? Få de bedste tips til at få energi og overskud hver eneste dag.

28. maj 2017 af Inge Eriksen

Få frisk luft

Frisk luft og dagslys giver dig nærmest øjeblikkeligt ny energi til at klare hverdagen. Sæt dig udenfor og nyd den friske luft - eller endnu bedre; gå en tur i grønne omgivelser. Det virker afstressende og øger dermed dit overskud.

Hold dit blodsukker stabilt

Sukker giver dig et kick, men desværre er det hurtigt overstået og efterlader dig endnu mere træt og drænet for energi. Derfor er det en god ide at takke nej til de søde sager og i stedet fokusere på at holde dit blodsukker stabilt. Det gør du ved at spise regelmæssigt, vælge fiberrige kulhydrater og ved at spise lidt protein og fedt sammen med dem.

Tjek, om du er afhængig af sukker

Dyrk motion

Du kender det sikkert selv; at træning giver dig masser af energi og overskud. Prøv at få minimum en halv times motion hver dag. Hvis du føler dig stresset, så undgå den hårde intervaltræning, og gå eller lunt i stedet en lang tur i naturen.

Drik vand

Mangler du væske, bliver du træt. Så sørg for at tanke op med vand regelmæssigt i løbet af din dag. 1,5-2 liter væske skal du gerne op på – og mere, hvis det er varmt, eller du træner hårdt.

Sluk dine skærme før sengetid

Uden en god nattesøvn kommer dit overskud aldrig helt i top. Det blålige lys fra elektroniske skærme hæmmer dannelsen af søvnhormonet melatonin, og derfor er det en god ide at lægge din smartphone fra dig en times tid før, at du går i seng. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...