En telefon, der bliver holdt fast mellem øre og skulder er ikke optimalt for nakken. Til gengæld er det fornuftigt at stå op så meget som muligt i løbet af arbejdsdagen.  

4 vaner, du bør droppe på arbejdet

Dine vaner i løbet af en arbejdsdag har stor betydning for din generelle sundhed. Drop disse klassiske 9-17-vaner - og giv din sundhed et stærkt løft.

8. februar 2017 af Hans Westhausen Gottlieb / Aktiv Træning

1. Siddefælden. De fleste sidder i forvejen ned en del timer derhjemme, så hvis arbejdsdagen også rummer 8 timer på bagdelen, løber sidde-regnskabet hurtigt op.

Et australsk studie har vist, at personer, der sover for meget (over ni timer hver nat), sidder for meget ned (over syv timer om dagen), og ikke er aktive nok (under 150 min. om ugen) har fire gange så stor sandsynlighed for tidlig død sammenlignet med personer, der ikke har disse dårlige vaner. Så rejs dig op!

2. Dårlig holdning. Jo dårligere din rygsøjle har det, desto større sandsynlighed er der for, at du vil få brug for hjælp til basale dagligdagsgøremål (fx bad og spisning), når du bliver gammel. Der er derfor god grund til at arbejde med en stærk holdning.

Desuden har et amerikansk studie vist, at en god holdning øger ens daglige energiniveau.

3. Frokost foran computeren. Du bør holde pause fra skærmen for at socialisere med dine kollegaer. Studier har vist, at gode forhold til kollegaer og chefer mindsker følelsen af ensomhed og social isolation.

Derudover har undersøgelser vist, at en typisk kontorplads ofte er mere beskidt end et toiletsæde, så det er ikke det mest hygiejniske sted at indtage sin mad.

4. Ingen udendørspauser. Selv få minutter udenfor i grønne omgivelser har en positiv indvirkning på vores mentale sundhed. Et australsk studie har vist, at blot ved at opholde dig 30 min. om ugen i en park eller skov, sænker du både risikoen for forhøjet blodtryk og depression. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...