Kvinder solbader
© Colourbox

10 myter om solbadning

De fleste af os ved godt, at solen kan gøre mere skade end gavn, hvis ikke vi nyder den med omtanke. Alligevel er det langtfra alle solmyter, der holder stik. Tjek her, om det, du tror om solbadning, er fup eller fakta, så du kan nyde solen sundt hele sommeren.

14. juni 2017 af Maria Albøg Jespersen

Fup eller fakta om solbadning?

Sejlivede myter om soldyrkning er der som bekendt mange af, men nu er tiden kommet til at få luget ud i nogle af de gængse opfattelser, før solen gør skade på din hud og i værste fald gør dig syg.

Myte 1: Du får ikke D-vitamin, når du bruger solcreme

Hverken skygge, tøj eller solcreme er en hindring for at danne D-vitamin, da du aldrig vil kunne skærme dig 100 pct. fra solens stråler. Når du smører dig med solcreme, vil der altid være nogle furer og folder, som du ikke kan få dækket fuldstændigt, og derfor vil der alligevel slippe masser af UV-stråler ind til huden.

Mangler du D-vitamin? Tjek symptomerne her.

Fup!

Myte 2: Du kan sagtens blive skoldet under en parasol

Som udgangspunkt fungerer en parasol som en udmærket afskærmer for solen. Du kan dog ikke regne med 100 pct. beskyttelse, da parasollen kun stopper de direkte stråler, men ikke de stråler, der bliver reflekteret i overflader som fx vand eller sand. Desuden kommer det an på, hvor stor parasollen er, hvor højt oppe den står, og om den dækker din krop fuldstændigt.

Derfor giver parasollen en falsk tryghed.

Fakta!

Myte 3: Solcreme virker ikke, når det er over et år gammelt

Solcreme kan ca. holde sig et år i åben tilstand. En åben solcreme, der har overvintret i dit medicinskab, er derfor ikke meget værd, hvis du vil være sikker på at opnå den lovede beskyttelse. Det gælder også, hvis cremen er fyldt med snavs eller har skiftet farve.

Skal du have en ny solcreme? Så find den bedste her. 

Fakta!

Myte 4: Faktor 30 beskytter dobbelt så godt som faktor 15

En solcreme med faktor 15 beskytter dig mod 93 pct. af solens UV-stråler, mens faktor 30 beskytter dig mod 97 pct. af dem. Du henter altså ikke meget mere ved at fordoble solfaktoren. Det vigtigste er, at du smører nok på, da solfaktoren falder markant, hvis du bruger for lidt. For at være tilpas beskyttet skal du bruge en ordentlig håndfuld solcreme til en hel krop. Bruger du fx faktor 15, men smører du kun en fjerdedel på, ender du ca. på faktor 2, og så er du kun beskyttet mod 50 pct. af strålerne.

Fup!

Myte 5: Solens stråler kan trænge gennem en rude

UVB-stråler, som hovedsageligt er dem, der gør os brune, kan stort set ikke trænge igennem glas, men det kan UVA-strålerne, som giver en kortvarig brunhed. De kan også føre til rynker og give DNA-skader i huden, så du er langtfra garanteret beskyttelse bag en rude. Du er dog ikke lige så udsat bag en rude som udenfor, da glasset absorberer de fleste af strålerne. Generelt gælder det, at jo tykkere en rude er, desto mere beskyttet er du.

Fakta!

Myte 6: Du skal sole hele kroppen for at få D-vitamin nok

Selvom vi i Skandinavien har begrænset adgang til D-vitamin, behøver du hverken at trække i bikinien eller lægge dig direkte ud i solen mellem klokken 12 og 15 for at blive tanket op med D-vitamin. Lidt sol i ansigtet eller på dine hænder om formiddagen eller sidst på eftermiddagen er rigeligt til at få dækket dit behov for det livsvigtige vitamin.

Fup!

Myte 7: Huden har en naturlig solfaktor

Jo mørkere du er fra naturens side, jo højere er din naturlige solfaktor. Det samme gælder, hvis du har taget farve fra solen. Først på sommeren er du derfor typisk mere følsom over for solens stråler, end du er sidst på sommeren, men så har du samtidig udsat dig selv for en solskade.

Vidste du, at du kan spise dig til mere solbeskyttelse?

Fakta!

Myte 8: Mørke og lyse mennesker har samme risiko for at blive solbrændt

Generelt kan alle blive solskoldede, men vi er alle langtfra lige følsomme over for solen. Er du fx meget lys i huden og/eller rødhåret, har du mindre af pigmentet melanin, som er det pigment, der gør huden brun. Jo mere melanin du har fra naturens side, jo bedre beskyttet er du. 

Risikoen for at blive forbrændt er størst, hvis du har …

  • Lyst eller rødt hår
  • Lys hud
  • Blå eller grønne øjne
  • Fregner og/eller skønhedspletter

Sådan forebygger du 5 typiske solskader.

Fup!

Myte 9: Du har fået en solskade, når du er blevet brun

Når du får fregner eller bliver solbrun, er der reelt set tale om en solskade. For at du kan få en længerevarende brun kulør, trænger de såkaldte UVB-stråler nemlig først ned i hudens øverste lag og gør den rød og forbrændt. Det skader hudcellerne og øger risikoen for hudkræft, og derfor bør dette holdes på et minimum. Er du rigtig glad for at have en brun kulør, kan du med fordel bruge selvbruner. Den beskytter ikke huden, men giver en flot farve, så du ikke fristes til at sidde for længe i solen.

Fakta!

Myte 10: Du kan sagtens spare D-vitamin op i kroppen

Du kan ikke danne mere D-vitamin, end du har brug for, ved at stege i solen i timevis. Tværtimod stopper huden med at producere D-vitamin, når den har suget tilstrækkeligt med UVB-stråler til at opfylde dit behov, hvilken den i sommerhalvåret gør efter ca. 15 min. Det eneste, du får ud af at opholde dig længe i solen, er altså en solskade.

Fup!

I FORM klæder dig på til løbeturen

Lige nu kan du få en super praktisk og elegant løbejakke fra Active Fit sammen med I FORM.

Løbejakken er skræddersyet til at give dig de bedste forudsætninger for, at du kan yde dit bedste under træningen uafhængigt af vejr og vind.

Få den lækre løbejakke sammen med en masse inspiration, tips og sunde opskrifter fra I FORM. Du sparer over 700 kr!
>>Se det supergode tilbud lige her.<<

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...