Læs også

Velvære-te

Te: Så sunde er de 4 typer

Te er - uanset type - en vinderdrik! Den indeholder masser af aroma og stort set ingen kalorier.

Te har et højt indhold af mineraler og antioxidanter, som beskytter mod de frie radikaler i kroppen, der ellers kan give alvorlige sygdomme som fx kræft. Nogle forsøg tyder endda på, at antioxidanterne i te er mere effektive end dem i fx C- og E-vitamin, mens andre undersøgelser viser, at to kopper te om dagen er nok til at give dig et værdifuldt tilskud af antioxidanter.

Sort te

- Beskytter mod kræft
- Sænker risiko for åreforkalkning
- Passer på hjertet
- Udrenser kroppe
- Styrker immunforsvaret

Rød te

- Forebygger kræft
- Sænker kolesteroltallet
- Beskytter mod hjerte-kar-sygdomme
- Afhjælper oppustet mave
- Bekæmper infektioner

Hvid te

- Forebygger kræft
- Kan dæmpe feber
- Modvirker væskeophobning
- Bekæmper infektioner
- Stimulerer fordøjelsen

Grøn te

- Beskytter mod kræft
- Sænker kolesteroltallet
- Bekæmper leddegigt
- Beskytter mod alzheimer
- Stimulerer vægttab

Tallene gælder en kop te svarende til 240 ml. Til sammenligning indeholder en kop kaffe 80 mg koffein pr. 240 ml. Der findes ikke særskilte beregninger på næringsindholdet i grøn og hvid te. De kommer fra samme busk og er begge skånsomt efterbehandlet - derfor gælder stort set de samme tal. Når der alligevel er sundhedsforskelle skyldes det indholdet af sekundære plantestoffer, som der ikke er tal på her.


Kilde: Luise Neimann Kloster

Måske er du interesseret i...

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen