en håndfuld solbær

Vi giver dig tre gode grunde til at proppe dig med solbær.

© Colourbox

Derfor skal du spise solbær

Tænk, hvis du kan spise noget, der fylder dig med vitaminer, sænker blodtrykket, gør træningen lettere OG gør dig glad i låget...? Det findes faktisk og de hedder solbær.

1. juli 2016 af Irene Brøndum

De er smukke og syrlige, og så er de fyldt med en masse gode sager, som din krop kun vil elske dig for at indtage. Solbær er en alletiders superfood, der indeholder...

  • 3 gange så meget C-vitamin som kiwi
  • 3 gange så mange kostfibre som spinat 
  • 3 gange så meget E-vitamin som tomat

Og her får du ikke bare én, men tre fantastiske grunde til at fylde dig med netop disse bær.

Hvad er solbær godt for?

Solbær sænker dit blodtryk
Norsk forskning viser, at solbær sænker blodtrykket og dermed forebygger hjertekar-sygdomme. Den gode virkning skyldes formentlig solbærrenes høje indhold af antocyaniner. Solbær indeholder mindst lige så mange antioxidanter som vilde blåbær.

Solbær gør dig glad i låget

Et studie fra New Zealand viser, at solbær både skærper din opmærksomhed og gør dig i bedre humør. Solbær regulerer nemlig velværestofferne serotonin og dopamin i hjernen. 

Solbær gør træningen til en leg

Blodcirkulationen øges, og mængden af hæmoglobin falder mindre under træningen, når du spiser solbær. Det betyder mere ilt og mindre stivhed.

TIP!

De solbær, du ikke kan nå at spise nu, kan du fryse ned, så du har superfoods til hele vinteren. Fjern stilken, og drys evt. med lidt sukker, så er bærrene lettere at skille ad, når du tør dem op.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...