Sådan får du mest ud af blåbær

Der er mange sunde fordele ved at gnaske løs af blåbær. Læs her, og find ud af hvor mange af de små blå sundhedsbomber du egentlig skal spise, og få inspiration til opskrifter med blåbær.

21. juli 2016 af I FORM

Få max effekt af blåbær

  • Så mange skal du spise
    Spis cirka 20 gram frysetørrede blåbær eller 1½ dl friske vilde blåbær om dagen.

  • Sådan få du fingrene i dem
    Du finder vilde blåbær fra juli til september ved de norske graner, på den jyske hede, mellem smålandske træer og i de finske skove. Enkelte supermarkeder, fx Irma, har frosne nordiske blåbær (Vaccinium myrtillus) på frost hele året.

  • Sådan bruger du blåbær
    Du får mest sundhed, når du spiser blåbær som de er, lige fra kurven - eller guffer dem hele med mælk på, putter dem i grød og yoghurt, smoothie og salat. Jo mere du varmer blåbærrene op, jo færre antocyaniner og vitaminer vil de indeholde. Når du ikke orker at proppe dig med flere friske bær, så frys resten ned, så du har til vinteren. Når du fryser bærrene ned, stopper du nedbrydningen af vitaminer og antioxidanter, og de frosne blåbær er derfor stort set lige så sunde som de friske.
  • Andre kilder til antocyanin

    Solbær, aubergine, hindbær, rødkål, blommer, brombær, blå druer og jordbær. Da de forskellige frugter og bær indeholder forskellige former for antocyaniner, fenoler og fibre, er det formentlig en fordel at spise varieret af dem alle sammen. For at få maksimal effekt skal du sørge for at få antocyaniner hver dag. Studier viser, at man har et meget højt indhold af antocyaniner i blodet, ca. 1 time efter at man fx har drukket blåbærsaft, men at det er forsvundet igen efter cirka 10 timer.

Måske er du interesseret i...