Kokosolie på ske
Kokosolie

Sådan bruger du den nye superfood, kokosolie

Kokosolie

Kokosolie kan pleje hud og hår, men vidste du, at den også har en række sundhedsmæssige fordele i køkkenet? Se hvordan du får det meste ud af kokosolien.

1. oktober 2016 af I FORM

Derfor skal du bruge kokosolie

Kokosolie består hovedsageligt af mættede fedtsyrer. Fedtsyresammensætningen kan hæve dit kolesteroltal.

Men det er både det dårlige og det gode kolesterol, der stiger, når du spiser kokosolie. Så i forhold til når du spiser smør, margarine eller lyse kulhydrater, vil din risiko for hjerte-kar-sygdomme faktisk falde, når du spiser kokosolie.

Kokosolie kan sundhedsmæssigt ikke matche oliven- og rapsolie, hvis du bruger den til almindelig stegning. Taler vi om stegning ved høj varme, skal du derimod vælge kokosolien, der er bedre til at tåle de høje temperaturer.

En del af det mættede fedt i kokosolie har rent kemisk en fordelagtig opbygning. Et dansk studie viser, at en kost rig på mellemkædet fedt (som det, der er i kokosolie) fjerner tegn på for tidlig aldrig hos mus. Fx fik gnaverne deres tabte hørelse tilbage. De mellemkædede fedtsyre har i celleforsøg i laboratoriet også vist sig at være gode for immunsystemet.

Sådan bruger du kokosolie

Brug kokosolie til at poppe dine popkorn i, til at stege orientalske retter i og til at smøre på din vintertørre hud.

Det er der gjort ved kokosolie

Olien presses fra kokosnøddernes tørrede frøhvide. Kokosolies smeltepunkt gør det flydende i troperne, men fast på vores nordlige breddegrader.

Det skal du holde øje med, når du køber kokosolie

Køb den klare uraffinerede olie med let sødlig kokossmag, hvis den skal bruges til madlavning.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...