Kombucha, te, fermenteret

Kombucha te er fermenteret te, der er gæret og derfor indeholder masser af probiotiske bakterier og der let brusende. 

© iStock

Kombucha te er trendy, men er det også sundt?

Den mest trendy te, du kan drikke lige nu, er kombucha, og det er der gode og sunde grunde til. Du kan også lave den fermenterede te selv. Se, hvordan lige her!

1. marts 2017 af Birgitte Muldbjerg

Gæret te lyder måske ikke så lækkert, men det er det – og så er det oven i købet sundt. Den gærede – eller som det også hedder fermenterede – te kaldes kombucha te og har rødder 2000 år tilbage til Kina, hvor drikken var kendt som nærmest livseliksir.

Og det gode rygte fulgte med, da kombucha teen begyndte at poppe op i helsekredse for nogle få år siden: Drikken fik ry for at kunne helbrede og forebygge stort set alt fra kræft til nyresvigt. Rygterne var så vedholdende især i USA, hvor drikken har været populær i flere år, at amerikanske eksperter har set sig nødsaget til at slå fast, at der ikke er videnskabeligt belæg for alle de sunde fordele. 

Kombucha har præbiotisk effekt

Men kombucha teen indeholder jo som andre fermenterede produkter præbiotika, der er ufordøjelige kulhydrater, som kan fremme de gode bakterier i tarmene, og måske er det årsagen til, at kombucha teen har fået sit medicinske ry igennem to årtusinder. En sund tarmflora, mener forskerne, kan være med til bl.a. at holde vægten og styrke immunforsvaret.

Du kan købe færdig kombucha te, men du kan også lave den selv, hvor du dyrker den bakteriekultur, der giver den præbiotiske effekt og den perlende smag. 

Lav selv kombucha te

Ingredienser

  • 30 g grønne eller sorte teblade
  • 1 l kogende vand
  • 150 g økologisk rørsukker
  • 1 l koldt vand
  • Kombucha starter-kit: 1 dl kombucha te og
  • SCOBY (Symbiotic Culture Of Bacteria and Yeas)

Evt. frisk ingefær, blåbær, citron, havtorn, vaniljestang

Desuden: En glasskål, ostelærred eller lign., patentflasker god hygiejne og tålmodighed.


Sådan fermenterer du teen

1. brygning: Lav teen af tebladene og det kogende vand i en ren glasskål. Si tebladene fra. Opløs sukkeret i teen, og tilsæt det kolde vand. Tilsæt starter-kittet af kombucha og SCOBY (kan fx købes på Den Blå Avis). Læg ostelærred over skålen. Blandingen skal nu stå ved stuetemperatur – forholdsvis mørkt, men ikke indelukket – i ca. 10 dage.

2. brygning: Tag SCOBY op og hæld 1 dl kombucha over – gem begge dele til næste gang, du skal lave kombucha. Hæld teen på patentflasker, og put skiver af ingefær, vaniljestænger, bær eller citronskal i – alt efter smag og behag. Luk flaskerne og lad dem stå ved stuetemperatur i en lille uge, men husk at åbne flaskerne en gang i døgnet, så du får lukket kulsyre ud.

Den færdige kombucha te kan holde sig i køleskabet 2-3 uger. 

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...