gurkemeje krydderi
Kender du gurkemeje?

Bliv klogere på, hvorfor du skal have det gule krydderi i køkkenet

Gurkemeje - 4 sunde grunde til at spise gult

Gurkemeje eller fattigmandssafran har længe stået i skyggen af sin fine storebror, men nu skal det være slut. Gurkemeje indeholder nemlig en lang række gode egenskaber, som styrker din sundhed.

8. juni 2016 af Rie Bekker

Spis løs af gurkemeje 

Gurkemeje har været brugt i flere hundrede år som fødevare, makeup og medicin, og kan spore det helt tilbage til 600 år før vor tidsregning.

Krydderiet er mest kendt for sin stærke gule farve. I Indien og andre asiatiske lande, hvor det stammer fra, bruges det hyppigt til at farve ris- eller fiskeretter gule med.

Gurkemeje fås i pulverform og som en hel rod, der mest af alt minder om ingefær. Smagen er dog meget mildere end ingefær. Derfor indgår gurkemeje oftest sammen med andre krydderier, bl.a. som en vigtig bestanddel af karry.

Inden for naturmedicin bliver gurkemeje brugt til at behandle fx hoste, gigt, leversår og inflammation. Også inden for den medicinske forskning er gurkemeje kommet i fokus på grund af sine mulige sundhedsgevinster. 

4 sunde fordele ved gurkemeje

Gurkemeje indeholder omkring 2 % af det gule farvepigment curcumin. Det er netop dette specielle mikroskopiske pigment, der giver dig grund til at skrue op for mængden af gurkemeje i din kost. Det er nemlig supersundt for dig. 

  • Gurkemeje holder huden sund
    Gurkemeje har en fantastisk antibakteriel effekt, som blandt andet nedsætter bakterieinfektionen, når du har et sår. Forsøg har desuden vist, at gurkemeje kan forbedre bestemte hudlidelser, herunder læsioner set hos kræftpatienter. Forskere mener, at dette skyldes curcumins antioxidative effekt. Curcumin angriber nemlig de små farlige stoffer, der findes frit i kroppen, før de kan nå at angribe kroppens egne celler.  
  • Gurkemeje forbedrer immunforsvaret
    Er dit immunforsvar svækket eller nedbrudt, er du mere udsat for sygdomme. Dette kan lede til øget inflammation i kroppen, som kan være ganske belastende. Undersøgelser viser imidlertid, at curcumin kan nedsætte og regulere mængden af pro-inflammatoriske stoffer - altså de stoffer, der normalt øger inflammation i kroppen. Ved at skabe balance blandt disse stoffer er curcumin med til at forebygge sygdomme og bygge et svækket immunsystem op igen.

  • Gurkemeje kan bekæmpe kræft
    Mange behandlinger mod cancer er enten ineffek­tive eller har ubehagelige bivirkninger. Derfor er forskere altid på jagt efter nye muligheder, og senest viser dyreforsøg, at behandling med curcumin kan mindske væksten af cancerceller. Curcumin reagerer med en række proteiner, som bl.a. hæmmer udviklingen af cancercellen. Også flere forsøg på mennesker peger i den retning.  

  • Gurkemeje beskytter dit hjerte
    Forskerne har lige nu stor interesse i curcumins mulige positive effekt på hjerte-kar-sygdomme, som man ikke ved så meget om endnu. De forskningsresultater, man indtil videre har at gå efter, er dog yderst positive. Curcumin ser nemlig ud til at virke beskyttende mod hjerte-kar-sygdomme. Formentlig på grund af den samme antioxidative og antiinflammatoriske effekt, som holder huden sund og rask. 

Sådan kan du bruge gurkemeje

Gurkemeje kan bruges i madlavningen både som frisk rod og i tørret/stødt form. Frisk gurkemeje forhandles hos en række asiatiske købmænd og ligner en gul-orange udgave af ingefær.

  • Farv dine ris og gryderetter eller brød og bagværk, så de får en flot gullig farve.
  • Brug gurkemeje som krydderi i retter med stegte og bagte grøntsager. Især kartofler, rodfrugter og blomkål er et godt match til gurkemejens lidt jordagtige smag.
  • Put det i juice og smoothies, hvor gurkemejens lidt gennem­trængende smag maskeres af sødmen af anden frugt og grønt.
  • Skal det gå lidt hurtigt, kan du tage det som kosttilskud.
  • Lav din egen te. Tilføj et nip stødt gurkemeje og ingefær i en kop kogende vand, tilsæt en smule mælk, og smag til med lidt honning eller agavesirup.

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...