Valnødder, den ene åben med hjerteformet kerne

Vidste du, at valnødder gavner både din søvn og din stresstærskel?

© iStock

7 sunde grunde til at spise valnødder

Valnødder booster din sundhed. Læs om alle de vilde bonusvirkninger, valnødder giver dig!

14. april 2016 af Karen Lyager Horve

1. Gør dig mere robust over for stress

Blodtrykket stiger ikke så meget hos stressede personer, der snupper en håndfuld valnødder ind i mellem, viser forskning. I modsætning til andre nødder indeholder valnødder sundt omega-3-fedt, og det får æren.

2. Beskytter mod blodprop

Valnødder indeholder aminosyren L-arginin, som gør indersiden af dine blodårer mere smidige, så blodpropper ikke sætter sig fast. Samtidig sænker nødderne dit “lede” LDL-kolesterol, som øger risikoen for blodpropper, viser mere end 25 studier.

3. Hjælper dig med falde i søvn

Valnødder er en af de ganske få madvarer, som indeholder det døgnrytmeregulerende hormon melatonin, der gør dig søvnig.

4. Forebygger diabetes

Spiser du valnødder 2-3 gange om ugen, kan du mindske din risiko for at få type 2-diabetes med 24 pct., har et amerikansk studie vist.

5. Giver bedre sædceller

Yngre mænd får flere og mere sejlivede og svømmedygtige sædceller, når de spiser to håndfulde valnødder dagligt, viser forsøg. Forklarien er formentlig nøddernes omega-3.

6. Beskytter mod brystkræft og prostatakræft

I hvert fald hos mus. Forskerne tror, at en kombination af omega-3, E-vitamin og andre gode stoffer i valnødder dæmper et hormon, som får kræftsvulster til at vokse.

7. Beskytter mod inflammation

– og alle de sygdomme, som det kan føre med sig. Valnødder er spækket med anti-inflammatoriske stoffer, ikke bare omega-3, men også en stribe særdeles kraftigtvirkende antioxidanter.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...