revet peberrod i en skål. Tomater i baggrunden

Peberrod fyrer op under både smag og forbrænding. 

© iStock

5 sunde grunde til at spise peberrod

Der er mange gode grunde til at skrive peberrod på indkøbslisten. Se blandt andet, hvordan peberrod kan hjælpe dig med at holde den slanke linie!

22. november 2016

Peberrod bliver også kaldt for Nordens chili. Den lille rod kan nemlig både få næsen til at løbe og sætte fut under dine vinterretter, din forbrænding og dit helbred.

1) Passer på hjertet

Undersøgelser viser, at hvis man spiser revet peberrod så sænkes pulsen. Peberrod er samtidig rig på mineralet kalium, der sænker blodtrykket. Så dit hjerte vil elske dig for at peppe maden op med den klassiske nordiske rod.

2) Tager forkølesen

Peberrod er rig på sennepsolier, der renser bihulerne og på A og C-vitamin, der styrker dit immunforsvar. Så med peberrod ved hånden er du klar til at bekæmpe vinterens baktusser.

3) Giver energi

Der er masser af jern i peberrod, og jern er ansvarlig for, at du kan få ilt transporteret rundt i din krop og dermed for, at alle dine celler fyldes med energi.

4) Holder dig slank

Peberrod er rig på protein og stoffer, der aktiverer din forbrænding, så det bliver lettere at undgå de ekstra kilo på sidebenene.

5) Hjælper fordøjelsen

Der er masser af kostfibre i peberrod, så din fordøjelse vil takke dig for at være rundhåndet med den.

Sådan bruger du peberrod

Peberrod er et krydderi, du kan bruge til alle de retter, hvor du gerne vil have en stærk peberagtig smag. Riv den, og brug den i dressing eller som pynt på smørrebrød, tatar, pariserbøf, dampede grøntsager, kartoffelmos eller suppe. Den skal ikke varmes op, men tilsættes de lune retter lige inden servering. 

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...