To personer sidder ved middagsbord
© Shutterstock

10 sunde råvarer, som kan forlænge dit liv

Se, hvor let du adopterer de spisevaner, som giver dig de bedste chancer for at leve godt og længe.

3. juli 2016 af Irene Brøndum

10 sunde råvarer fra Middelhavet

Hvidløg

Sænker dit blodtryk

Hvidløg indeholder stoffet allicin, der sænker dit blodtryk. Allicin har tilmed en blodfortyndende og blodprop-opløsende effekt.

Fuldkorn

Guld værd for fordøjelsen

Mange tænker på læssevis af hvid pasta, når man siger middelhavskost. Men faktisk spiste folk fra Kreta, som meget af den tidlige forskning om middelhavskost er baseret på, rigtig meget fuldkornsbrød. Fuldkorn er rige på kostfibre, folat, magnesium og kalium. Den kombination forebygger diabetes, kræft og hjerte-kar-sygdomme, samtidig med at din fordøjelse kører som smurt.

Olivenolie

Forebygger kræft

Olivenolie består af 77 procent enkeltumættede fedtsyrer. Et dansk forskerhold har fundet frem til, at et forholdsvis højt indtag af denne middelhavseliksir giver færre kræfttilfælde, fordi olivenolien er med til at reparere skader på vores dna.

Lyst til Middelhavskost? Prøv den i en hel uge fra morgen til aften på I FORMs Energy Camp på Kreta den 22.-29. april 2017. Her bor du lige midt i en olivenlund. Læs mere om turen her

Nødder

Sænker risikoen for diabetes

Skift taskeslikket ud med nødder og mandler, og sænk din risiko for diabetes! Nødder holder blodsukkeret stabilt og sænker både dit blodtryk og mængden af fedt i blodet og om livet. Nødder er ganske vist kalorierige, men fedtet optages relativt dårligt i din krop og er hovedsageligt af den sunde umættede slags. Nødder er desuden rige på protein, vitaminer og mineraler.

Citrus

Du optager mere jern

Frugter - og især citrusfrugter – er rige på C-vitaminer, der holder din hud sund og hjælper dig med at optage jern fra kosten. Citrusfrugter er også en god kilde til kostfiberen pektin. For hvert gram pektin, vi spiser, sænkes vores LDL-kolesterol (det farlige kolesterol) med 0,06 mmol/liter.

Bælgfrugter

Sænker dit kolesterol

Bønner og linser bugner af kostfibre, som sænker dit kolesteroltal og holder blodsukkeret stabilt. Samtidig er bælgfrugter rige på mættende proteiner, der gør det lettere for dig at holde vægten eller ligefrem smide et par kilo.

Vidste du, at Kretas version af middelhavskosten er allersundest? Oplev den selv på I FORMs Energy Camp 22.-29. april 2017 på det fem-stjernede resort Pilot Beach . Læs, hvordan du kommer med, her


Vin

Sundt for dit hjerte

Vin indeholder aktive stoffer som resveratrol og flavonoider, som man i mange år har troet var årsagen til, at vin er sundt i små mængder. Nu viser nyere forskning imidlertid, at vi reelt kun optager ganske lidt af vinens flavonoider, så årsagen skal nok snarere findes i vinens indhold af alkohol. Man ved nemlig, at et lavt til moderat indtag af alkohol er forbundet med en 38 procent reduceret risiko for demens, og at en smule alkohol er sundt for hjertet. Årsagen er, at et moderat indtag af alkohol øger mængden af det gode kolesterol og sænker virkningen af det dårlige kolesterol.

Krydderurter

Du bruger mindre salt

Friske krydderurter har langt flere vitaminer, mineraler og antioxidanter end de tørrede af slagsen. Flittig brug af det grønne drys som smagsgiver kan mindske behovet for at vende saltbøssen eller flødekartonen på hovedet. Det vil især dit blodtryk takke dig for. Mange af middelhavslandenes krydderurter som estragon, oregano, basilikum og timian virker tilmed slimløsende, giver frisk ånde og stimulerer samtidig din fordøjelse.

Fisk og skaldyr

Holder din hjerne skarp

Bag fiskens skællede ydre og skaldyrenes hårde skal gemmer der sig en skattekiste af livsvigtige næringsstoffer. Fisk og skaldyr er rige på selen og jod, og så er især de fede fisk en væsentlig kilde til omega-3-fedtsyrer og D-vitamin. Omega-3-fedtsyrerne EPA og DHA er væsentlige for hjernens funktion. D-vitamin er vigtigt for dit humør, dine knogler, dit immunforsvar og dit værn mod livsstilssygdomme og kræft. Magre fisk og skaldyr er perfekt som slankekost, idet du får gode mættende proteiner for få kalorier.

Grøntsager

Redder dit hjerte

Sydeuropæerne skovler grøntsager indenbords, og det er formentlig derfor, at deres kost for alvor gør en forskel for helbredet. Undersøgelser viser, at for hver 100 gram grønt du spiser dagligt, sænker du din risiko for at få hjerte-kar-sygdomme med op til 11 procent. De saftige solmodne tomater indeholder fx antioxidanten lycopen, der får det gode kolesterol til at stige, og som holder dine blodkar intakte.

Lyst til Middelhavskost? Prøv den i en hel uge fra morgen til aften på I FORMs Energy Camp på Kreta den 22.-29. april 2017. Læs mere om turen her

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...