Sundt slik

Tørret frugt er koncentrerede energibomber med masser af fibre, mineraler og vitaminer.

3. december 2011 af I FORM

Tørret frugt er et sundt alternativ til slik, og kan bruges til morgenmaden på cornflakes, havregrød og i yoghurten. Eller man kan vælge at tilsætte små stykker af de tørrede frugter i dejen, når man bager boller og brød - mulighederne er mange. Man kan næsten få dækket sit daglige behov for fibre, mineraler og vitaminer ved at spise tørret frugt. Tjek her, hvad du får udover at gøre den søde tand tilfreds.

Hvis du har en sød tand

Hvis du har en sød tand, men ikke vil proppe dig med tomme kalorier og kunstige tilsætningsstoffer, er tørrede frugter et rigtig godt alternativ. Tørret frugt er nemlig ikke bare utrolig velsmagende, men også direkte sundt, fordi de er fulde af vitaminer, mineraler og fibre. Vær dog opmærksom på at tørret frugt indeholder temmlig meget energi.

Almindelige frugter går hurtigt i forrådnelse, fordi de angribes af svampe, som nedbryder dem. Tørrede frugter indeholder derimod så lidt vand, at svampene ikke kan overleve, og så er holdbarheden af frugter forlænget til flere år. Fx indeholder en frisk figen næsten 80 % vand, mens en tørret figen indeholder omkring 28%.

Den søde smag fra tørrede frugter stammer fra det naturlige sukkerindhold i frugterne, også kaldet for fruktose. Under tørringen ophobes fruktosen i tørstoffet, så det endelige resultat er meget sødere end den oprindelige friske frugt. Fruktose søder 1,7 gange så meget som almindeligt sukker, men indeholder ikke mere energi. Det vil sige, at man får færre kalorier, når man tilfredstiller trangen til søde sager med fruktose end med almindeligt sukker. Tørret frugt indeholder dog stadig meget energi. 100 gram af de fleste tørrede frugter er nok til at dække omkring 15 % af det daglige energibehov.

Fibrene i tørret frugt holder maven i gang

Desuden indeholder frugter næsten ikke fedt - cirka 95 % af energien stammer fra kulhydrater. Undtagelsen er dog tørrede bananer, der ofte er ristet i kokosolie, så de indeholder lige så meget fedt som leverpostej. 

De tørrede frugter er også bedre end sukkerholdigt slik som fx matadormix, eftersom frugternes høje indhold af fibre og kulhydrater virker meget mere mættende. Foruden at virke mættende er fibre med til at holde vores mave i gang, og de beskytter mave- og tarmsystemet mod kræft. De tørrede frugter, der indeholder flest fibre, er svesker, figner og abrikoser, som indeholder henholdsvis 16 g, 18,5 g og 24 g per 100 gram. Til sammenligning indeholder 100 gram mørkt rugbrød - svarende til ca. 2 skiver - 9,6 gram fibre.

Man kan efterhånden finde også de lidt mere specielle tørrede frugter som fx papaja, ananas eller æbler i mange supermarkeder. Ellers kan du forsøge dig hos grønthandlere - gerne én af de mange etniske - eller i specialforretninger med et bredt udvalg af delikatesser.

Men man kan også vælge at skaffe de friske frugter og så selv tørre dem. Opskrifterne på, hvordan man gør, kan man læse sig frem til i diverse kogebøger. Som smagsprøve følger et eksempel på, hvordan man kan lave tørrede æbleringe: Brug kun pletfri frugter. Skræl æblerne, fjern kernehuset fra de hele æbler og skær ca. 4 mm tykke ringe og læg dem i en skål med en opløsning af 40 g salt til 3,5 l vand. Lad ringene trække i ca. 10 minutter. Træk dem på bambuspinde og hæng dem et sted, hvor der er varmt. De tørrer ret hurtigt, i løbet af to eller tre dage. Ringene forbliver bløde og læderagtige.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler