Spis løs - med en smule omtanke.

Vælg de sundeste kulhydrater

Uanset om du spiser mange kulhydrater eller få, er der bred enighed om, at du skal vælge de kulhydrater, der påvirker dit blodsukker mindst – dem, der kaldes langsomme kulhydrater eller kulhydrater med et lavt glykæmisk indeks.

27. juni 2016 af I FORM

Frugt

Frugt smager sødt og er en dejlig og sund erstatning for slik og andre søde sager. Hvis du vil tabe dig, er det dog en god idé at nøjes med et stykke frugt om dagen. Frugt indeholder nemlig en del kalorier og sukker, som trods alt påvirker dit blodsukker.

Du skal gå efter de frugter, der har den mindste påvirkning på dit blodsukker, de langsomme kulhydrater.

Tommelfingerregel: Jo mere moden en frugt er, jo hurtigere optages den.

Hurtige kulhydrater

Banan, vindruer, kiwi, rosiner, vandmelon.

Langsomme kulhydrater

Æble, pære, appelsin, jordbær, nektarin.

Grøntsager

Grøntsager kan du bare spise løs af. De er sunde, mættende og med et lavt kulhydratindhold.

Vil du finpudse din blodsukkerpåvirkning, kan du skele til denne liste og spise flest af dem i den lave gruppe.

Tommelfingerregel: Jo mere du koger dine grønsager, jo højere GI får de.

Hurtige kulhydrater

Kogte gulerødder, kogt rødbede, kogt pastinak.

Langsomme kulhydrater

Rå gulerødder, rå rødbede, rå pastinak.

Mejeriprodukter

Mælk og yoghurt er gode kilder til protein og dermed en mættende erstatning for de kulhydrater, du tager ud af kosten. Vær dog opmærksom på, om dine mejeriprodukter er tilsat sukker.

Tommelfingerregel: Mejeriprodukter med smag er generelt sukkerfyldte ogoptages hurtigt i kroppen.

Hurtige kulhydrater

Drikkeyoghurt, Frugtyoghurt, Kakaomælk.

Langsomme kulhydrater

Skyr og fromage frais, græsk yoghurt, minimælk.


Brød, pasta, ris og kartofler

Her er så kulhydratbomberne, som du skal spare meget på, hvis du vil leve efter lavkulhydratprincipperne. Træner du meget, eller har du ikke det store behov for at tabe dig, kan du snuppe lidt fra den langsomme gruppe.

Tommelfingerregel: Stivelsen i pasta, ris og kartofler optages langsommere i dit blod, når den bliver kold.

Hurtige kulhydrater

Hvid pasta, Franskbrød, hvide ris, Kogte kartofler.

Langsomme kulhydrater

Fuldkornspasta, Brune ris, bulgur, Kogte, kolde kartofler.


Grøntssagsgaranti i hverdagen

Det er let at glemme eller springe grøntsagerne over i en travl hverdag. Modsat mange af de mere usunde fødevarer, som vi indtager, så kræver både frugt og grøntsager nemlig lidt arbejde, hvis det skal være rigtig lækkert. Vil du gerne sikre, at du og din familie får nok af de fiberrige, sunde grøntsager og frugter? Så er en Cutter & Slicer måske en god idé.

Med Cutter & Slicer kan du hurtigt og nemt skære grøntsager og frugter ud i både flotte og mundrette stykker. Den kommer med et hav af forskellige blade, der passer til alle former for frugt og grønt. Efter brug kan du blot smide redskabet i opvaskemaskinen, så du slipper for besværlig rengøring.

Lige nu får du en Cutter & Slicer sammen med tre numre af I FORM for kun kr. 119,- + porto. 

I FORM anbefaler
Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen? På I FORM Kostdagbog finder du inspiration til slankeopskrifter, og du får samtidig stor forståelse for din kost og kaloriesammensætning.

Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilken distance drømmer du om at løbe i år?


I FORM anbefaler