Kvinde holder pose med grøntsager
© Colourbox

Sådan får du nok grøntsager

Det behøver hverken tage lang tid eller være besværligt at spise flere grøntsager. Her er 3 nemme tips, der får dig til at spise mere grønt.

10. marts 2017 af Maria Albøg Jespersen

Forbered grøntsager til hele ugen

Selvom du ikke har tid til at kaste dig ud i de helt store kulinariske projekter, når du kommer hjem fra arbejde, er der flere ting, du kan gøre for at få mere grønt på menukortet derhjemme. 

Kodeordet er forberedelse. Så når weekenden går på hæld, kan du snildt gå i gang med at forberede dine grøntsager til hele ugen. Du kan fx rive gulerødder eller kål, så du har fyld til en kødsovs eller nem råkost til et stykke fisk. Og lav gerne store portioner, så du har mad til flere dage. 

Se her, hvordan du sniger flere grøntsager ind i dine måltider.

Men vær opmærksom på, at grøntsagerne ikke tåler lys og ilt. Grøntsagernes vitaminer og naturlige indhold af antioxidanter kan derfor gå tabt, når de bearbejdes flere dage i forvejen. 

Men der er en rigtig nem løsning. Du kan opbevare grøntsagerne i en lufttæt beholder. For at forlænge holdbarheden endnu mere kan du lægge et fugtigt stykke køkkenrulle i beholderens top og bund. Tilføjer du en smule citron, forhindrer du også de udskårne grøntsager i at blive brune. 

Sådan gør du

1. Vandholdige grøntsager

Skær grøntsagerne ud i stænger, og spis dem som gnavegrønt. Du kan også køre squash på en såkaldt spirali-maskine, som kan forvandle flere slags grøntsager til lækre spaghettistrimler. 

10 grøntsager, der kan erstatte din pasta.

Holdbarhed efter forarbejdning: 1-2 dage i køleskab

2. Rodfrugter

Riv dem, lav dem til fritter, eller skær grøntsagerne fint ud på et mandolinjern, og brug de tynde flager til salater eller som fyld i gryderetter. 

Her er 9 rodfrugter med tilhørende opskrifter, der booster din sundhed.

Holdbarhed efter forarbejdning: 3-4 dage i køleskab

3. Kål

Fjern de dårlige yderblade, og snit kålen fint. Sørg for, at kålstykkerne ikke bliver for store, så de bliver for svære at tygge. Tilsæt evt. en syreholdig dressing baseret på eddike eller citron, så holder kålen sig længere. Spis kålen rå, eller brug den til wokretter.

Her kan du få inspiration til lækre og sunde retter med kål.

Holdbarhed efter forarbejdning: 3-4 dage i køleskab

I FORM anbefaler
Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen? På I FORM Kostdagbog finder du inspiration til slankeopskrifter, og du får samtidig stor forståelse for din kost og kaloriesammensætning. Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...