Kvinde smiler bag skål med jordbær
© iStock

Sådan får du maksimalt udbytte af bærsæsonen

Bær er geniale for blodtrykket, blodsukkeret og dit taljemål. Her i landet har vi de fineste og sundeste af slagsen, og sæsonen er lige fløjtet i gang. Se her, hvordan du udnytter den maksimalt til at forkæle dine smagsløg og dit helbred.

14. juni 2017 af Irene Brøndum

Spis dig sund og glad i bær

Sådan udnytter du bærene bedst

Spis 2 dl om dagen

Mellem 100 og 250 gram bær eller ca. 2 dl om dagen ser ud til at kunne give en målbar gevinst for din sundhed. Du kan ikke spise for mange bær. Din mave vil automatisk sige stop, længe før du når et skadeligt niveau.

Variér mellem bærrene

Du får mest mulig sundhed, hvis du varierer, så du får forskellige farver bær og i øvrigt supplerer med frugt og grønt fra hele farvepaletten.

Spis dem rå

Der er uden tvivl mest sundhed i at spise bærrene helt friske og ubehandlede, fx som snacks, oven på skyr eller i en salat. Der vil dog stadig være masser af sundhed at hente i frosne og tilberedte bær, fx i form af kompot.

Opbevar dem på køl

Bær holder sig bedst i køleskabet, hvis du ikke skal spise dem samme dag, men tag dem ud i god tid, inden de skal spises, så bliver smagen og duften mere intens.

Tank op med bær hele dagen

Morgen

Kom friske solbær på din morgenmad, eller lav en skøn sommersmoothie med skyr, lidt olie, ½ banan og masser af friske bær.

Vi kan varmt anbefale denne skønne bærsmoothie.

Formiddag

Nup et par håndfulde friske bær på farten, fx kirsebær, der godt kan tåle lidt transport uden at splatte helt ud.

Frokost

Put friske jordbær på din mad frem for kødpålæg, så får du godt med C-vitamin og sparer dig selv for mættet fedt og kalorier.

Du kan også lave denne lækre sommersalat med kylling, jordbær og pinjekerner.

Eftermiddag

Snup dig en ostemad med en sødmefuld stikkelsbærkompot, og pift dit drikkevand op med et par friske hindbær.

Aften

Anret en suppe med brombærsalsa på toppen, og servér friske multebær, rysteribs eller råsyltede tyttebær til fisk eller kød.

Du kan også supplere kødet med denne lækre fennikelsalat med blandede bær.

Dessert

Har du plads i kaloriebudgettet, så snyd ikke dig selv for en desserttærte med blåbær, og top med et par kugler hjemmelavet is.

Mangler du flere idéer til sunde dessertopskrifter med bær, kan du finde dem her.

I FORM klæder dig på til løbeturen

Lige nu kan du få en super praktisk og elegant løbejakke fra Active Fit sammen med I FORM.

Løbejakken er skræddersyet til at give dig de bedste forudsætninger for, at du kan yde dit bedste under træningen uafhængigt af vejr og vind.

Få den lækre løbejakke sammen med en masse inspiration, tips og sunde opskrifter fra I FORM. Du sparer over 700 kr!
>>Se det supergode tilbud lige her.<<

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...