Mælk i kande
© iStock

Vælg den fede mælk og bliv slank

Sødmælk er tilsyneladende bedre for dit helbred end skummet- og minimælk.

13. december 2016 af Gorm Palmgren, Jerk W. Langer & Inge Eriksen
Sødmælken er kommet ud af skammekrogen. Alene i 2016 er to forskningshold nået frem til den samme konklusion: at sødmælk og andre fede mælkeprodukter faktisk er bedre for helbredet end de magre varianter.


En stor amerikansk undersøgelse viser fx, at forsøgspersoner, som indtog fede mælkeprodukter og derved havde et højt indhold af fedtstoffer i blodet, havde en halveret risiko for at få diabetes. Omvendt var de forsøgspersoner, der havde et lavt indhold af disse fedtstoffer i blodet, dobbelt så udsatte.


Samtidig har svensk forskning vist, at risikoen for at udvikle fedme er større hos dem, som holder sig til skummetmælk og mager yoghurt, end hos dem, som dagligt nyder et glas sødmælk og smører smør på brødet.


Vil du tabe dig hurtigt? Så læs her, hvordan du taber 1 kilo på 24 timer.

Forskerne er i tvivl om årsagen, men gætter på, at en af årsagerne er, at de fede mælkeprodukter gør dig så mæt, at du generelt spiser færre kalorier. 

Sådan kan du bruge det

Kan du bedst lide sødmælk og fuldfed ost, så vælg disse – med måde. Er du ikke vild med den fede smag, har syrnede fødevarer som fx yoghurt, sauerkraut, miso og oliven samme effekt. Alkohol modvirker de fede mælkeprodukters gavnlige effekt, så hold lidt igen her.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...